اخبار و مقالات

درباره انواع دماسنج و رطوبت سنج چه می دانید؟

انواع دماسنج و رطوبت سنج

درباره انواع دماسنج و رطوبت سنج چه می دانید؟

دما و رطوبت محیط از جمله پارامترهای مهمی می باشد که در صنعت تولید، انبارداری، پزشکی و حتی در زندگی شخصی بسیار حائز اهمیت است. بخاطر تغییر فصل ها و تفاوت میزان تابش نور خورشید به سطح زمین، استفاده از خنک کننده و گرم کننده های مصنوعی همچون کولر و بخاری، مدام میزان دما و رطوبت اماکن در حال تغییر است. اما انسان با ساخت انواع ترمومتر، ترموستات، دماسنج و رطوبت سنج توانسته تا حد زیادی این تغییرات را جبران و متعادل سازد. در این راستا همواره انواع دماسنج و رطوبت سنج های گوناگونی اختراع شده است که در ادامه به معرفی مهمترین آنها می پردازیم. نمونه های اولیه با آنچیزی که امروزه در صنعت استفاده می شوند بسیار متفاوت است.

 

انواع دماسنج آنالوگ

دماسنج جیوه ای:

ماده ی داخلی دماسنج آنالوگ جیوه است، زیرا جیوه تنها مایعی است که به راحتی از حالت جامد به حالت مایع در می آید. بدین صورت که وقتی نوک دماسنج در مجاورت با مواد مورد نظر، قرار گیرد، جیوه به مایع تبدیل شده و شروع به بالا آمدن می کند، جایی که متوقف می شود، دمای مورد نظر می باشد که به راحتی از طریق اعدادی که روی دماسنج می باشد، قابل خواندن است.

دماسنج الکلی:

عملکرد این دماسنج نیز همانند دماسنج جیوه ای بر مبنای انبساط مایع الکل درون مخزن آن است. اندازه‌گیری دما توسط دماسنج‌های دیجیتالی، جیوه‌ای و الکلی برای دماهایی امکان‌پذیر است که بالاتر از نقطه ی انجماد مایع درون دماسنج و نیز پایین‌تر از نقطه ی جوش آن باشد، که معمولاً دماسنج‌های الکلی دماهای ۰ تا +۱۰۰ درجه را می‌توانند نشان دهند، و برای اندازه‌گیری دماهای بالاتر باید از دماسنج‌های ترموکوپلی و آذرسنج‌ها استفاده کرد.

دماسنج عقربه ای:

دماسنج های عقربه ای از یک نشانگر فلزی در مقیاس دایره ای استفاده می کنند تا دما را اندازه گیری کند و نشان دهد. گیچ های دما دارای دو جز اصلی هستند که شامل سوزن و یک سنسور دما است. نحوه کار یک دماسنج عقربه ای به سنسور دماسنج آن بستگی دارد. برخی از این دماسنج ها بی متال و برخی دیگر الکلی یا جیوه ای هستند. در نوع بی متال از یک فلز حساس به دما که طول آن با تغییر دما تغییر می کند استفاده می گردد.

دماسنج نواری:

دماسنج نواری پلاستیکی (نوارهای پلاستیکی کوچکی که بر پیشانی کودک می زنند) قادرند میزان تب کودک را اندازه بگیرند اما خیلی دقیق نیستند. اگر نیاز به دانستن درجه حرارت واقعی بدن کودک باشد استفاده از دماسنج نواری پلاستیکی انتخاب مناسبی نیست. اما به دلیل سهولت در استفاده و قیمت مناسب گاها در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع دماسنج دیجیتال

دماسنج های دیجیتال تنوع بسیار زیادی دارند و  با توجه به نوع نمایشگر، نوع سنسور، میزان حساسیت و بازه ثبت دما دسته بندی میشوند. به طور مثال برخی دارای یک نمایشگر ال سی دی کوچک هستد و صفحه نمایش برخی دیگر بزرگ و قابل روئیت از فاصله دور است. برخی دارای سنسورهای دقیق صنعتی و برخی دیگر برای محیط کار و منزل مناسب هستند. برخی در دمای معمولی محیط کارایی دارند و برخی دیگر برای کوره های ذوب مواد و یا سردخانه ها استفاده می گردند. دسته بندی دماسنج های دیجیتال با وجود این گستردگی تنوع امکان پذیر نیست اما برخی از مهمترین نوع و پرمصرف در صنعت دماسنج های لیزری و دماسنج های دیواری می باشند.

 

دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال همزمان

در اماکنی نظیر گلخانه ها، سردخانه ها، انبار، استخر و غیره نیاز است تا مدام دما و رطوبت محیط ثبت و نمایش داده شود تا کاربر بداند آیا میزان دما و یا رطوبت هوا از بازه استاندارد خارج شده است یا نه. در برخی نمایشگرهای دیجیتال دما و رطوبت امکان تعریف این بازه و تنظیم آن وجود دارد تا خود دستگاه بتواند در صورت خروج میزان عددی ثبت شده دما یا رطوبت محیط از مقدار حداقل و حداکثر تنظیم شده، کاربر را با یک بوق اخطار آگاه کند و یا حتی رله مخصوص به خنک کننده یا گرم کننده را وصل کند.

در نمایشگرهای دماسنج و رطوبت سنج همزمان می توان حتی دما و رطوبت چندین نقطه را نمایش داد. در اماکنی که فاصله محل اندازه گیری دما و رطوبت با محل نصب نمایشگر دماسنج و رطوبت سنج زیاد است بسته به فاصله و نوع سنسور می توان از سنسورهای بیسیم استفاده و یا حتی در فواصل کمتر سیم کشی نمود.

 

دیتالاگر چیست؟

ثبت‌کننده ی داده یا دیتالاگر یا داده بَردار به انگلیسی Data Logger وسیله‌ای الکترونیکی است که داده‌هایی را که به وسیله ی حسگرهای تعبیه شده در دستگاه یا ابزار و حسگر خارجی تأمین می‌شوند را در طول زمان یا در رابطه با مکان ذخیره می‌کند. اکثر دیتالاگرها (اما نه همه آنها) بر پایه یک پردازنده دیجیتال (یا رایانه) طراحی و ساخته می‌شوند. آن‌ها عموماً کوچک و قابل حمل بوده و به وسیله باتری تغذیه می‌شوند به علاوه به یک ریزپردازنده مجهز بوده و دارای حافظه داخلی جهت ذخیره‌سازی داده و تعدادی حسگر می‌باشند. برخی از دیتالاگرها به رایانه متصل می‌شوند و می‌توان با استفاده از نرم‌افزار آن‌ها را فعال کرده و داده‌های کنترل شده را مشاهده و تجزیه و تحلیل کرد، در حالی که بقیه دارای رابط محلی (مانند صفحه کلید و صفحه نمایش) بوده و می‌توانند از آن‌ها به صورت وسیله‌ای مستقل استفاده کرد. دیتالاگرها انواع گوناگونی دارند، منجمله انواع عمومی که برای دامنه مصارف عادی استفاده می‌شود و همچنین دستگاه‌های خاص که برای اندازه‌گیری فقط در یک محیط یا کاربرد از پیش تعیین شده ساخته می‌شوند. متداول است که انواع هرکاره قابل برنامه‌ریزی باشند با این حال بسیاری از آن‌ها به صورت ماشین‌های ایستا و بدون پارامتر یا تعداد محدودی پارامتر قابل تغییر، باقی‌مانده‌اند. دیتالاگرهای الکترونیکی در بسیاری از کابردها جایگزین ضبط کننده‌های نمودار (Chart Recorders) شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از دیتالاگرها قابلیت جمع‌آوری ۲۴ ساعته اطلاعات است. دیتالاگرها معمولاً به محض فعال سازی بدون مراقبت رها شده تا در طول دوره دیده‌بانی اندازه‌گیری نموده و اطلاعات را ذخیره کنند. این قابلیت اجازه می‌دهد تا تصویری جامع و دقیق از شرایط محیط تحت نظر مانند دمای هوا یا رطوبت بدست آید.

 

کاربرد دماسنج و رطوبت سنج در صنعت

در صنعت به وفور از دماسنج و رطوبت سنج استفاده می گردد. علاوه بر صنعت در علم پزشکی، در مجموعه های ورزشی، گلخانه و غیره استفاده می گردد. در زیر لیستی از اماکنی که انواع دماسنج و رطوبت سنج در آنها مورد استفاده قرار می گرید قرار داده شده است.

  • کارخانه جات و سالن های تولید
  • سالن های کشت قارچ و گلخانه ها
  • انبار و محل ذخیره سازی مواد خوراکی و دارو
  • سالن های مرغداری، دامداری، جوجه کشی و پرورش هر گونه دام و طیور
  • مجموعه های ورزسی از جمله استخر، سونا و جکوزی

 

شاید به موارد زیر نیز علاقمند باشید:

ساعت دیجیتال چیست؟

مقایسه و معرفی انواع ساعت دیجیتال

تفاوت نمایشگرهای سون سگمنت و ال ای دی

سون سگمنت یا هفت قسمتی (7segment) چیست؟

لامپ ال ای دی یا دیود نورانی LED چیست

 

منبع: سیب سیاه دات کام

هرگونه کپی برداری و انتشار از محتوای سایت سیب سیاه مطلقا ممنوع است و پیگرد دارد.

1 دیدگاه در “درباره انواع دماسنج و رطوبت سنج چه می دانید؟

  1. علیرضا گفت:

    عالی بود اولین نفر که نظر داد🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *