اخبار و مقالات

دلیل برجستگی گنبد پیامبر اکرم (ص) چیست؟

دلیل برجستگی گنبد پیامبر اکرم (ص) چیست؟

جریان برجستگی روی گنبد پیامبر(ص) چیست؟

برجستگی بالای گنبد پیامبر خدا (ص) شایعه ساز شده است. آن هم به این خاطر که برای تخریب اسلام , نقل قول کرده اند: که یک وهابی برای ادای جسارت و توهین به بالای گنبد می رود و به اذن خداوند صاعقه ای زده می شود و او همان جا خشک می شود و نمی توانند جسدش را از گنبد جدا کنند. اما در واقع دلیل برجستگی گنبد پیامبر ماجرای دیگری دارد که مادر ادامه به توضیح آن پرداخته ایم.

همان طور که اطلاع دارید جسم رسول خدا در خانه خودشان به خاک سپرده شد. در دوره ای که خشکسالی و قحطی شدید دامن گیر مدینه شد و بیماری هایی همچون وبا و طاعون گریبان مردم را گرفت, مردم برای رهایی از این اوضاع به پیامبر متوسل شدند و به دستور عایشه, دریچه ای به روی مقبره ای که قبر رسول الله قرار داشت, باز کردند و با دعا از خدا خواستند که برکات آسمانی را برایشان نازل کند و آنها را از شر این بلایا برهاند. در نتیجه دلیل برجستگی گنبد پیامبر این موضوع است.

big 113566806620 دلیل برجستگی گنبد پیامبر اکرم (ص) چیست؟

اما واقعیت دلیل وجود این برجستگی چیز دیگری است: همانطور که می دانیم پیغمبر(ص) در خانه خویش به خاک سپرده شد. در دوره ای خشکسالی و قحطی شدیدی مدینه را فرا گرفت، همچنین بیماری هایی چون وبا و طاعون گریبان مردم را گرفته بود. از این رو مردم به پیامبر(ص) متوسل شدند و برای توسل به ایشان به دستور عایشه  دریچه ای بر روی بقعه ای که روی قبر پیامبر بود باز کردند و  دعا کردند تا برکات آسمانی نازل شود و بلایا از آنها دور شود. از آن زمان در بازسازی گنبد ها نیز این دریچه رو به آسمان همچنان وجو د دارد.

 «دارمی» که از علمای اهل سنت و مورد قبول وهابیت است، با سند معتبر در کتاب خود چنین می‌نویسد: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند؛ از این مشکل به عایشه شکایت بردند؛ او گفت: بالای قبر رسول خدا(ص) از سقف حجره حضرت، دریچه‌ای به سوی آسمان باز کنید تا بین آن و آسمان مانعی نباشد؛ چنین کردند و به حدی باران بارید که گیاهان رویید و شتران چاق شدند؛ آن قدر که پوست آن‌ها از چاقی ترک خورد و به همین سبب آن سال را سال ترک نامیدند».
سید مجتبی عصیری  نیز در کتاب «پیامبر وهابیت» درخصوص این دریچه نوشته است: در حقیقت این برآمدگی پنجره‌ای بوده که بین آسمان و قبر مطهر حضرت(ص) قرار داشته و هر زمان که در مدینه خشکسالی می‌شده آن را باز و به برکت قبر مطهر آن حضرت، باران بر مردم نازل می‌شده است.
بعدها باز کردن این دریچه جزو سنت‌های مردم مدینه شد و تا زمان «سمهودی» در قرن نهم نیز ادامه داشت اما به مرور زمان وهابیت برای باز نشدن این دریچه، با ساختن شایعاتی ذهن های مردم را منحرف کرد.

شاید به موارد زیر نیز علاقمند باشید:

لخخلمث چیست؟

دانلود مجموعه زیباترین اذان ها

سه ایده کاربردی برای وقف به مسجد


منبع: سیب سیاه دات کام

هرگونه کپی برداری و انتشار از محتوای سایت سیب سیاه مطلقا ممنوع است و پیگرد دارد.

4 دیدگاه در “دلیل برجستگی گنبد پیامبر اکرم (ص) چیست؟

  1. عماد گفت:

    زمان عایشه که مقبره و گنبد پیامبر (ص) ساخته نشده بوده هنوز 😐

    1. سیب سیاه گفت:

      سلام. در متن هم نوشته شده مقبره پیامبر نه گنبد!

  2. حامد گفت:

    در متن نوشته بقعه نه مقبره

  3. سوگند گفت:

    نکات عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *