اخبار و مقالات

مقایسه انواع دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال صنعتی

مقایسه انواع دماسنج دیجیتال و رطوبت سنج دیجیتال

دماسنج یا ترمومتر دیجیتال (digital thermometer) چیست؟

دما یکی از مهمترین پارامترها در صنعت و حتی محیط غیر صنعتی می باشد که اندازه گیری دقیق این پارامتر توسط ترمومتر و دماسنج ها انجام می شود. دماسنج های دیجیتال در انواع آنالوگ و دیجیتال تولید می شوند که در این مقاله ما به معرفی و بررسی انواع دماسنج های دیجیتال و کاربرد آنها در صنعت خواهیم پرداخت.

مقایسه انواع دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال صنعتی:

نمایشگرهای دیجیتال ترمومتر یا دماسنج و رطوبت سنج با توجه به کاربردشان در صنعت دارای تنوع گوناگون می باشند. این تنوع شامل سایز نمایشگر و نوع سنسور و نحوه اندازه گیری پارامترها است. به طور مثال در اماکنی نظیر انبارها دماسنج و رطوبت سنج های دیجیتال با سایز نمایشگر بزرگتر انتخاب می شود ولی می توان از سنسورهای با تلرانس بیشتر استفاده کرد. در کل در این مقاله به معرفی انواع دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال دیواری و محیطی خواهیم پرداخت. در ادامه درباره هر یک از کاربردهای نمایشگرهای دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال صنعتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربرد انواع دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال در صنعت:

  • دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال بزرگ برای انبار و سالنهای تولید

سالن های تولید و انبارها از جمله اماکنی هستند که به جهت رعایت استاندارد و کیفیت کالاهای خروجی، کنترل دما و رطوبت در آن محیط بسیار حائز اهمیت می باشد. در سالن های تولید مانیتورینگ صحیح دما و رطوبت باعث تولید کالا با کیفیت تر و استاندارد می گردد. در انبار ها نیز یکی از شرایط اصلی نگه داری کالا ها و جلوگیری از فساد کنترل صحیح و مانیتورینگ دما و رطوبت است. به همین جهت در این اماکن نیاز است تا اپراتور مدام این مقادیر را مشاهده و اندازه گیری نماید.

دماسنج و رطوبت سنج های انبار و کارخانجات از نوع محیطی هستند و معمولا در بازه دمایی 0 الی 60 درجه می باشند. رطوبت سنج این محیط نیز معمولا بازه 0 الی 99 در صد را اندازه گیری میکنند. سایز این نمایشگرهای معمولا به گونه ای است که اپراتور می تواند به راحتی از فاصله دور مقادیر را بخواند.

  • دماسنج دیجیتال برای کوره و گرمخانه

در کوره ها و گرم خانه ها به علت دمای بالا بعضا تا 1000 درجه باید سنسور مخصوص سرامیکی با غلاف مخصوص و سیم سنسور فلزی نسوز استفاده گردد. یا همچنین می توان از ترموکوپل نیز استفاده نمود. به طور خلاصه برای اندازه گیری دمای کوره و گرم خانه ها با دمای بالا دو روش زیر وجود دارد:

  1. استفاده از ترموکوبل نوع K یا J و غیره
  2. استفاده از سنسور و غلاف چوپوقی و سیم نسوز
  • دماسنج دیجیتال برای سردخانه (کنترلر دمای سردخانه)

برای محیطهای سرد (مانند سردخانه ها و یخچالها) با دمای زیر صفر و نزدیک به صفر باید نمایشگر قادر به نمایش دمای منفی باشد. به دلیل وجود مه ساز و یا رطوبت ساز در این اماکن بهتر است فقط سنسور در محفظه سردخانه نصب و نمایشگر به صورت ایزوله و جداگانه در محیط بیرونی سردخانه نصب گردد و یا باید نمایشگر نیز به صورت ضد نفوذ طراحی گردد.

  • دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال برای گلخانه و سالن های قارچ

اهمیت کنترل دما و رطوبت در گلخانه و سالن های قارچ نیز بر کسی پوشیده نیست. در واقع برای داشتن محصول با کیفیت و سالم نیاز است تا هر محصول در دما و رطوبت مطلوب پرورش یابد. از این رو کنترل دما و رطوبت در این اماکن بسیار حائز اهمیت است. به دلیل بازه دمایی این اماکن می توان از دماسنج و رطوبت سنج های محیطی در گلخانه ها و سالن های کشت بهره برد.

  • دماسنج و رطوبت سنج برای مرغداری و جوجه کشی

در سالن های جوجه کشی و یا نگهداری دام و طیور کنترل دما و رطوبت یک امر حیاتی است. در غیر این صورت باعث از بین رفتن سریع دام، طیور و جوجه ها خواهد شد. بدین منظور در این اماکن نصب سیستم کنترلر دما و رطوبت محیطی توصیه می گردد.

  • دماسنج و رطوبت سنج برای استخر، سونا و جکوزی

در اماکن مرطوب از جمله سونا، جکوزی و استخر که علاوه بر رطوبت بالا، گاز کلر نیز وجود دارد، نیاز است تا از نمایشگرهای دماسنج و رطوبت سنج عایق و ضد آب استفاده نمود. این نمایشگرها علاوه بر ضد آبب بودن پنلهای نمایشگر، دارای قابل فلزی ضد زنگ و همچنین بردهای الکترونیکی عایق پاشی شده می باشند که دوام و عمر دستگاه را افزایش می دهد.

نحوه کالیبره دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال:

معمولا سنسورهای اندازه گیزی دما و رطوبت با توجه به میزان تلرانس دارای یک درصد خطای از پیش تعریف شده می باشند. این میزان خطا با توجه به خطی یا غیر خطی بودن نوع سنسور و یا ترموکوبل در شرایط جوی گوناگون ممکن است تغییر کند. به همین جهت در صنعت نیاز است تا دماسنج و رطوبت سنج ها را به نسبت یک مرجع ثابت کالیبره نمود. در واقع کالیبره کردن یعنی جبران میزان خطای دماسنج یا رطوبت سنج که به روش های مختلفی انجام میگیرد. هر چند که سنسورها در محیط کارخانه به صورت دقیق کالیبره می شوند اما همانطور که گفته شد بنابر شرایط جوی ممکن است نیاز به کالیبره نهایی داشته باشیم.

کالیبره به روش نقطه ای: در این روش که با توجه به نیاز به صورت سه نقطه ای یا پنج نقطه ای انجام می گردد در یک شراط خاص نقاط دمایی یا رطوبت به صورت مجزا اندازه گیری و در یک فرمول خاص میزان ضریب خطا محاسبه و اصلاح می گردد.

کالیبره به روش آفست: در این روش به راحتی با کاهش یا افزایش عدد نهایی نمایش داده شده، می توان به عدد مطلوب رسید.

قابلیت حد یا بازه مجاز (set point) و آلارم:

بازه مجازه یا حد مجازه (set point) در دماسنج و ترمومترهای دیجیتال جایگزین ترموکوپل در دماسنج های آنالوگ شده است. البته که در صنعت از ترموکوپل استفاده های دیگر نیز می شود. همانطور که بالاتر توضیح داده شد از ترموکوپل ها حتی برای اندازه گیری دما به جای سنسورهای اندازه گیری دما (معمولا در کوره ها و گرم خانه ها) نیز استفاده می گردد.

اما بازه مجازه در واقع میزان حداقل و اکثر دما یا رطوبتی است که کاربر تنظیم می کند که در صورت رسیدن به حد نصاب آلارم به صدا در می آید و یا دستگاه کنترلر به صورت خودکار توسط رله های فرمان به سیستم های خنک کننده یا گرماساز و یا حتی رطوبت ساز فرمان می دهد تا دوباره دما و رطوبت به بازه مجاز بازگردد. معمولا به حدفاصل دما یا رطوبت تعریف شده بازه هیسترزیس (Hysteresis) نیز گفته می شود.

انواع سنسور دماسنج و رطوبت سنج:

سنسور دما و رطوبت همزمان: برخی از سنسورها (معمولا سری SHT و DHT) قادرند میزان دما و رطوبت را همزمان اندازه گیری نمایند. از سنسورهای همزمان دما و رطوبت می توان به مدلهای DHT11 ، SHT20 ،  DHT22، AHT10 و… اشاره نمود. از این سنسورها معمولا برای نمایشگرهای محیطی معمولی استفاده می شود.

انواع سنسور دیجیتال دماسنج و رطوبت سنج

سنسور دماسنج صنعتی: پرکاربردترین سنسور در صنعت PT100 می باشد که در انواع مختلف تولید و عرضه می گردد. این سنسور به دلیل تنوع و قیمت مناسب و کارایی دقیق در اماکنی که نیاز به اندازه گیری دما با دقت کافی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سنسور pt100

سنسور دماسنج نیمه صنعتی: معمولا برای امکانی که نیاز به نمایشگ بسیار دقیق دما نیست از سنسورهای نیمه صنعتی نظیر LM35 و یا 18B20 استفاده می گردد. به گفته خود تولید کننده این سنسورها دما را با چیزی حدود 3% خطا اندازه میگرینده که البته در اماکن غیر صنعتی و غیر حساس قابل صرف نظر کردن است. همچنین این خطا را تا حدودی می توان با کالیبره و آفست گیری کاهش داد.

سنسور lm35

سنسور دماسنج غیر صنعتی: دماسنج های غیر صنعتی در اماکنی نیظیر خانه و خودرو استفاده می شوند. این دماسنج ها معمولا دما را با چیزی حدود 5 درصد خطا اندازه گیری می کنند که البته در اماکن غیر صنعتی و غیر حساس قابل صرف نظر کردن است. همچنین این خطا را تا حدودی می توان با کالیبره و آفست گیری کاهش داد.

سنسور دماسنج بیسیم یا وایرلس: گاهی به دلیل وجود فاصله زیاد و یا عدم امکان سیم کشی بین محل نصب سنسور تا محل نصب نمایشگر اصلی نیاز است تا ارتباط بین سنسور و نمایشگر به صورت بیسیم برقرار گردد. در این حالت می بایست سنسور به یک فرستنده بیسیم و همچنین نمایشگر به یک گیرنده بیسیم متصل گردند. در این حالت معمولا محدودیتی برای انتخاب نوع سنسور نمی باشد. نوع درایور بیسیم با توجه به میزان مسافت ما بین سنسور و نمایشگر انتخاب می گردد.

سنسور دماسنج وایرلس

انواع ترموکوپل: ترموکوپل ها علاوه بر قطع و وصل کردن در دمای مورد نظر به دلیل تحمل دمایی بالاتر در کوره ها و گرم خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. ترموکوپل ها با توجه به میزان مقاومت در برابر گرما و دقت در انواع مختلف و تایپ های گوناگو ارائه می گردند.

انواع ترموکوپل دماسنج و ترمومتر

پروتکل ارتباطی در نمایشگرهای دماسنج و رطوبت سنج:

گاهی در صنعت نیاز است تا عدد خوانده شده توسط یک ترموکوپل یا دماسینج خوانده و بروی یک نمایشگر بزرگ دیجیتال دما نمایش داده شود. در این خالت می توان از ارتباطمدباس استفاده نمود. توضیحات بیشتر درباره ارتباط مدباس را می توانید «از اینجا» مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *