اخبار و مقالات

نمایشگر شمارنده دیجیتال اتوماتیک یا کانتر چیست؟

بررسی و مقایسه انواع کانتر و شمارنده دیجیتال

نمایشگر شمارنده دیجیتال اتوماتیک یا کانتر دیجیتال چیست؟ (digital counter display)

از لحاظ لغوی کلمه شمارنده (counter) از ریشه count به معنی شمارش می باشد. ساده ترین تعریفی که می توان برای یک نمایشگر شمارنده دیجیتال تعریف کرد بدین صورت است: کانتر یا شمارنده وسیله ای است که به صورت اتوماتیک یا دستی شمارش انجام می دهد و عدد شمارش شده را نمایش یا ذخیره می نماید. این شمارش می تواند به صورت کاملا اتوماتیک توسط انواع سنسور دیجیتال یا توسط اپراتور به صورت دستی از طریق دکمه های کنترل یا ریموت کنترل به نمایشگر شمارنده دیجیتال فرمان داده شود. نمایشگر پس از دریافت فرمان میزان عدد نمایش داده شده روی نمایشگر را افزایش یا کاهش می دهد.

از دیگر امکانات نمایشگرهای کانتر دیجیتال و شمارنده می تواند به ست پوینت یا بازه مجاز (هدف یا target) قابل تنظیم اشاره نمود. این بازه مجازه می تواند طبق نیاز کاربر خروجی رله را در عدد مورد نظر تحریک نماید. رله خروجی می تواند به یک وسیله برقی از جمله نوار نفاله یا هر وسیله دیگر متصل شده و به صورت خودکار عملکرد یک دستگاه دیگر را کنترل نماید. البته این امکان در اغلب کانترهای دیجیتال به صورت آپشنال نصب می گردد.

انواع شمارنده دیجیتال تابلویی و صنعتی سایز بزرگ

کاربرد کانتر و شمارنده دیجیتالی در صنعت

مشخصا وظیفه شمارنده ها در صنعت، شمارش اجسام و معمولا شمارش محصولات تولید شده و خروجی نوار نقاله یا تسمه نقاله (کانوایر) می باشد. به همین جهت شمارنده های دیجیتال کنار دستگاههای تولیدی و خطوط تولید نصب تا اپراتور از تعداد اجسام یا محصولات رد شده از روبروی سنسور یا کلید مکانیکی شمارنده دیجیتال آگاه گردد.

در زیر ویدئوی مربوط به یک کانتر دیجیتال دیواری نصب شده در کارخانه آرد را می توانید مشاهده نمایید. این شمارنده گونی های آرد تحویلی به قسمت بار را شمارش می کند.

انواع کانتر و شمارنده اتوماتیک دیجیتال

  1. کانترهای دیجیتال تابلویی:

کانترهای دیجیتال تابلویی در صنعت در تابلوهای برق مربوط به دستگاه ها نصب می شود. این شمارنده‌های تابلویی دیجیتال معمولا دارای ورودی های قابل نصب به PLC و دیگر اجزای تابلو برق می باشند. از معایب این کانترهای دیجیتال تابلویی می توان به کوچک بودن قسمت نمایش دهنده اعداد اشاره نمود. چرا که در کارگاه های صنعتی گاها اپراتور نیاز دارد عدد شمارش شده را از فاصله دورتری رویت نماید. اما از مزایای آن نیز می توان جمع و جور بودن و نصب در تابلو برق اشاره نمود.

  1. کانترهای دیجیتال دیواری بزرگ:

شمارنده و کانترهای دیجیتال صنعتی سایز بزرگ هم همانند شمارنده های دیگر جهت فرمان پذیری دارای ورودی های قابل اتصال به کلیدهای مکانیکی یا سنسورهای نوری می باشد. این سبک از کانترهای دیجیتال معمولا به دلیل بزرگ بودن قسمت نمایشگر می تواند بر روی دیوار یا حتی به صورت آویر در کارخانه و یا کارگاه های تولیدی نصب گردد. از مزایای این کانترهای دیجیتال دیواری سایت بزرگ می توان به خوانا بودن نمایشگر از فواصل دور اشاره کرد. به همین جهت این نمایشگرها صنعتی محسوب شده و در کارگاه های صنعتی و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

رله قطع کن و عدد هدف (target) در کانترهای دیجیتال

در برخی کانتر و شمارنده های دیجیتال امکان مشخص کردن عدد هدف (target) وجود دارد که اپراتور می تواند این عدد را مشخص کند و نمایشگر به صورت اتوماتیک به وسلیه رله خروجی تعبیه شده درون دستگاه شمانرده و کانتر دیجیتال به سیستم های مرتبط از جمله نوار نقاله و… فرمان قطع دهد. در واقع وقتی که عدد شمارش شده به عدد هدف (target) یا عدد مجاز رسید فرمان رله وسایل مرتبط از طریق رله انجام می گیرد.

آموزش نحوه نصب کانتر دیجیتال

همانطور که قبلا توضیح داده شد کانترها معمولا به دو صورت تابلویی یا دیواری نصب می گردند. در شمارنده های تابلویی که مشخصا نمایشگر روی درب تابلو نصب می شود و همچنین در مدل های دیواری می توان تابلو نمایشگر کانتر را روی دیوار یا به صورت آویز از سقف نصب نمود. اما چیزی که در نصب مهم است نصب قسمت فرمان کانتر و شمارنده هاست.

فرمان مکانیکی یا کلیدی به کانتر و شمارنده دیجیتال

در حالتی که فرمان کانتر توسط کلید و به صورت کنتاکت مکانیکی صادر می شود ممکن است به دو شکل عمل شود.

  1. فرمان با فشردن کلید توسط شخص اپراتور

این حالت بیشتر برای شمارش هایی با تعداد کم است که اپراتور قادر است این شمارش را دستی تنظیم نماید، همانند شمارنده های نوبت دهی که لازم به ذکر است از این روش در صنعت معمولا استفاده نمی گردد. در حالتی که اپراتور شمارش را به صورت دستی و از طریق کلید به نمایشگر ارسال می کند می توان برای راحتی کار از کلیدهای قارچی جهت افزایش، کاهش و یا ریست مقدار عدد نمایش داده شده استفاده نمود.

کلید قارچی استپ و استارت

  1. فرمان توسط فشردن کلید یا بازوی مکانیکی کنتاکت توسط شی یا کالا

روش استاندارتر و صنعتی تر برای مواقعی که نیاز است عملیات شمارش بدون دخالت انسانی انجام شود استفاده از میکرو سوییچ یا بازوهایی مکانیکی است. این بازوهای مکانیکی باید به نحوی نصب و تعبیه گردند که شی مورد نظر با عبور از کنار یا روی آن بتواند یک اتصال الکترونیکی را همانند کلید برقرار نماید.

ممکن است شی مورد نظر آنقدر سبک باشد یا شرایط به گونه ای باشد که نتواند بازو یا کلید را بفشارد. به همین جهت این روش نیز یک روش اصولی در صنعت نیست و کمتر در صنعت مرود استفاده قرار می گیرد.

کلید مکانیکی نوار نقاله و کانوایر

 

فرمان اتوماتیک به کانتر و شمارنده دیجیتال از طریق سنسور

همانطور که در حالت فرمان کلید و یا بازوی مکانیکی و کنتاکت گفته شد، این نحوه فرماندهی به کانتر اصولی نبوده و باعث خطا و یا حتی خرابی سریع قسمتهای مکانیکی می گردد و در صنعت معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما استفاده از سنسورهای دیجیتال نوری و مغناطیسی جایگزین مناسبی برای استفاده در صنعت است.

انواع سنسور نوری و مغناطیسی نوارنقاله و شمارنده

انواع سنسور شمارنده دیجیتال خط تولید و نوار نقاله

سنسورهای دیجیتالی که بتوانند عبور یک شی را از جلوی چشمی خود تشخصی دهند در انواع مختلفی تولید می گردند. سنسورهای نوری، مغناطیسی، خازنی و… که در انواع NPN و PNP تولید و عرضه می گردند. به علت گسترده بودن این نوع از سنسورها جزییات هر یک در این مقاله مورد بررسی قرار نمیگردد و فقط در همین حد معرفی بسنده خواهیم کرد.

 

شرکت های تولید کننده کانتر دیجیتالی ایرانی

شرکت نورنگار صنعت با برند تجاری سیب سیاه اولین و تنهاترین تولید کننده انواع نمایشگرهای دیجیتال از جمله شمارنده و کانتر دیجیتال سایز بزرگ در ایران است که با افتخار کالای با کیفیت ایرانی را طراحی و عرضه می نماید.

از دیگر شرکت های تولید کننده کانتر و شمارنده که البته در سایز کوچک و تابلویی اقدام به ساخت می نماید می توان به شرکت شیوا امواج اشاره نمود.

قیمت خرید انواع تایمر و کانتر دیجیتال

اگر با جست و جو در اینترنت به این مقاله در مورد کانترهای دیجیتال بزرگ و صنعتی رسیدید می توانید از محصولات زیر دیدن نمایید. و همچنین می توانید از اینجا برای دریافت کاتالوگ محصولات اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *