اخبار و مقالات

چگونه اوقات شرعی شهر مورد نظرمان را استخراج کنیم؟

محاسبه اوقات شرعی

چگونه اوقات شرعی شهر مورد نظرمان را استخراج کنیم؟

در این مقاله قصد داریم نحوه چگونگی محاسبه اوقات شرعی برای هر شهر و حتی روستا را بررسی نماییم. این روش مورد تایید تمام مراجعه دینی شیعه در ایران است و به صورت دقیق محاسبه می گردد. قابل ذکر است که اوقات شرعی محاسبه گردیده دقیقا همان اوقات شرعی ای است که هر روزه توسط صدا و سیما و رادیوی محلی اعلام می گردد. برای اهل تسنن نیز روش هایی دیگر در انتهای مقاله آموزش خواهیم داد.

برای آنکه اوقات شرعی مورد نظرتان را استخراج کنید باید نخست به وبسایت مرکز تقويم موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، قسمت نرم افزار محاسبه اوقات شرعی مراجه نمایید (لینک سایت). پس از مراجعه به این لینک مشاهده خواهید کرد که از دو روش می‌توانید اوقات شرعی مورد نظر را به دست بیاورید. روش اول از طریق انتخاب نام شهر و روش دوم بر اساس طول و عرض جغرافیایی می باشد که در ادامه با جزئیات کامل آموزش داده می شود.

آموزش کار با سایت ژئوفیزیک

1- استخراج اوقات شرعی بر اساس نام شهر

تیک کنار گزینه شهرهای کشور ایران را اگر فعال نیست، بزنید. سپس از باکس جلوی آن نام استان، شهرستان و شهر مورد نظر را انتخاب نمایید. سپس گزینه اوقات شرعی را بزنید. به همین راحتی می توانید اوقات شرعی سالانه یا ماهیانه محل مورد نظرتان را مشاهده نمایید. این اوقات شرعی شامل اذان صبح، طلوع آفتاب، اذان ظهر، غروب آفتاب، اذان مغرب، نيمه شب می باشد.

2- استخراج اوقات شرعی بر اساس طول و عرض جغرافیایی محل مورد نظر

ممکن است محل مورد نظر شما در لیست شهرهای مندرج در سایت نباشد یا شاید شما قصد دارید اوقات شرعی یک روستا را استخراج نمایید. برای این کار نیاز است تا پس از استخراج طول و عرض جغرافیایی محل مورد نظر آن را در قسمت مورد نظر وارد نمایید (برای استخراج طول و عرض جغرافیایی ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید). پس از استخراج طول عرض جغرافیایی که در همین مقاله درباره آن توضیح داده‌ایم تیک کنار مختصات جغرافیایی را فعال کنید. حال در باکس روبروی آن مقادیر طول و عرض جغرافیایی را وارد نمایید. به همین راحتی می توانید اوقات شرعی سالانه یا ماهیانه محل مورد نظرتان را مشاهده نمایید. این اوقات شرعی شامل اذان صبح، طلوع آفتاب، اذان ظهر، غروب آفتاب، اذان مغرب، نيمه شب می باشد.

آموزش محاسبه اوقات شرعی از سایت ژئوفیزیک

استخراج طول و عرض جغرافیایی از گوگل مپ

اگر برای استخراج اوقات شرعی بر اساس طول و عرض جغرافیایی نمی دانید که چگونه باید طول و عرض جغرافیایی محل مورد نظر خود را بیابید پس این آموزش را مطالعه نمایید. برای پیدا کردن طول عرض جغرافیایی راه های مختلفی وجود دارد که دقیق ترین و قابل اطمینان ترین آن ها استفاده از گوگل مپ یا همان نقشه گوگل است.

برای این کار بهترین راه جستجو نام شهر یا روستا در گوگل است. پس سایت گوگل را باز کنید و در آن نام روستا را ورد نمایید.

به طور مثال: روستای گوراب ملایر

آموزش محاسبه اوقات شرعی از سایت ژئوفیزیک

 

وقتی که این نام را در گوگل سرچ کنید اغلب نقشه این محل را نیز در گوشه صفحه به شما نشان می دهد. اگر اینگونه باشد که کار شما راحت است. روی نقشه مورد نظر کلیک کنید تا نقشه محل مورد نظر باز شود. پس از باز شدن نقشه محل مورد نظر در لینک بالای صفحه (مشابه تصویر) دو عدد درج شده است. عدد بیشتر طول جغرافیایی و عدد کمتر عرض جغرافیایی است. این عدد در لینک بالای صفحه با علامت @ نشان داده می شود. نکته قابل توجه این است که ما برای بدست آوردن اوقات شرعی فقط به دو رقم پس از اعشار نیاز داریم. به مثال درون تصویر دقت کنید. حال این اعداد استخراج شده را طبق آموزشی که در قسمت استخراج اوقات شرعی بر اساس طول و عرض جغرافیایی محل مورد نظر آموزش داده شد، استفاده نمایید.

 

آموزش محاسبه اوقات شرعی از سایت ژئوفیزیک

 

نرم افزار اوقات شرعی اذان گو برای گوشی تلفن همراه

اگر به دنبال یک نرم افزار هوشمند اذان گو می گردید که بر روی همراهتان نصب کنید تا خیالتان از پخش اذان به موقع راحت باشد، می توانید نرم افزار باد صبا را نصب کنید. این نرم افزار یکی از کامل ترین و قابل اطمینان ترین نرم افزارهای اذان گو است که البته اوقات شرعی آن را می توان طبق اوقات شرعی ژئوفیزیک نیز تنظیم نمود. این نرم افزار قابلیت این را دارد که اذان را سر وقت و دقیق برای شما پخش کند. این نرم افزار برای عملکرد دقیق نیاز به اینترنت ندارد و به صورت آفلاین کار می کند.

معرفی اپلیکیشن تقویم اذان گو بادصبا

تقويم باد صبا به صورت رایگان و بدون محدوديت زماني بوده و قابليت دريافت اطلاعيه های مرتبط با مناسبت هاي روز را دارا مي باشد.

بارزترين امکانات باد صبا :

1- ارائه سه تقویم شمسی، قمری و ميلادی (بدون محدوديت زماني- قبل و بعد از سال 98 )

2- نمايش سالنما های متنوع از جمله وقايع ملی و مذهبی،  انقلابی، دفاع مقدس، محیط زیست، نجوم و… در تاريخ انتخابی در تقويم

3- اﻣﮑﺎن ﻧﻤﺎیش آب و ﻫﻮا

4- قبله نما

5- قابليت درج يادداشت و يادآوری براي هر روز

6- تبديل تاريخ هر تقويم (شمسي ، قمري و ميلادي ) به ديگري

7- رکعت شمار

8- امکان خرید شارژ و بسته های اینترنت اپراتور های همراه اول ، ایرانسل ، رایتل

9- پرداخت کلیه قبض ها و قبوض

10- امکان انتقال وجه به خیریه ها ( نیکوکاری )

11- جستجو و تهیه بلیط ( بلیت ) هواپیما

12- پخش رادیو و اعلام برنامه های تلویزیون

13- قابلیت تنظیم شیفت کاری

14- امکان مشاهده ویدیو های متنوع – ورزشی – آموزشی – فرهنگی – تکنولوژی و… از آپارات

15- امکان ثبت نماز و روزه قضا

16- پخش زنده اماکن متبرکه

17- اﻣﮑﺎن ﺛﺒﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ

18- ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻫﺎي ﻫﺮ ﻣﺎه

19- ارائه اوقات شرعی بیش از 1300 شهر ایران و بیش از 1630 شهر مهم جهان، به همراه بانک اطلاعاتی کامل مربوط به 166061 شهر خارجی

دانلود آخرین ورژن نرم افزار باد صبا

شما می توانید آخرین ورژن اپلیکیشن باد صبا را از کافه بازار دانلود نمایید.

لینک دانلود

محاسبه طومار اوقات شرعی برای اهل تسنن

تمام مقاله آموزشی فوق برای اهل تشیع قابل استفاده است. اما اگر اهل سنت هستید جای نگرانی نیست. شما می توانید با استفاده از لینک های زیر اوقات شرعی محل مورد نظر خود را استخراج نمایید. اما با توجه به پیچیدگی دسته بندی اهل سنت ممکن است این اوقات شرعی مورد تایید همه برادران سنی نباشد. با این حال سایت مورد نظر را در زیر برای معرفی قرار می دهیم. ضمن اینکه ممکن از در مرجع مورد نظر همه شهر ها موجود نباشد. در صورتی که مرجع مناسب و کامل تری برای اوقات شرعی اهل سنت می شناسید در نظرات زیر همین پست آن را معرفی نمایید تا همه بتوانند از آن استفاده نمایند.

لینک سایت مورد نظر

برگرفته از وبسایت سیب سیاه – هرگونه کپی برداری و انتشار مجاز نمی باشد

1 دیدگاه در “چگونه اوقات شرعی شهر مورد نظرمان را استخراج کنیم؟

  1. مرکز اوقات شرعی گفت:

    کاملاً اشتباه است و نمیتوان مختصات را به این صورت دریافت کرد چون موقعیتی که روی نقشه با جستجوی نام یک شهر به شما نمایش داده میشه موقعیت مرکز مساحتی شهر بر اساس sin زاویه نسبت به خط استوا هست، اما موقعیتی که برای محاسبه اوقات شرعی استفاده میشه باید موقعیت مرکزیت بر اساس عرض جغرافیایی روی نقشه باشد و زاویه در آن دخیل نباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *