اخبار و مقالات

معرفی پنج ساعت بزرگ جهان

titr معرفی پنج ساعت بزرگ جهان

بزرگترین ساعت های ایران و جهان

در تمام دوره های تاریخی از انسان های اولیه تا به امروز، زمان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پارامترهای مشترک بین تمامی اقوام بوده است. در کشورهای مختلف، بناهای تاریخی قدیمی وجود دارد که به میدان ساعت، برج ساعت و غیره مشهور است، که اکنون تبدیل به یک آثار باستانی و تاریخی گردیده اند. در برخی کشورها در بافت مدرن شهری ساعت های دیجیتال بزرگ جایگزین ساعت های مکانیکی غول پیکر شده اند اما هنوز بناهای تاریخی ساعت های بزرگ به یادگار باقی مانده اند و اغلب هنوز به ضرب تعمیر و نگه داری سرحال به کار خود ادامه می دهند. در این مقاله می خواهیم برخی از ساعت های بزرگ ایران و جهان را به شما معرفی نماییم که البته برخی از آنها جدیدا و در سال های اخیر ساخته شده اند.

ساعت برج رویال در مجتمع ابراج البیت (Albraj Al Bait) مکه، عربستان سعودی

ساعت برج رویال در مجتمع ابراج البیت    

این ساعت که مشرف به مکه و در هتل هفت گانه لاکچری مکه (ابراج البیت Albraj Al Bait مکه، عربستان سعودی) ساخته شده است پنجمین سازه بلند و سومین سازه بزرگ جهان است که ساخت آن در سال 2010 به پایان رسید. این ساعت غول پیکر چهار طرفه که در هر طرف آن یک ساعت 43 متری وجود دارد به علت اشراف بر خانه خدا مورد انتقاد برخی از مسلمین قرار گرفته است. ارتفاع این برج بیش از 600 متر در 120 طبقه می باشد.

250 كارگر مسلمان ماهر جوشكاری عمليات نصب 4 قاب اين ساعت را كه به قطر 46 متر و از طلا ساخته شده است، برعهده داشتند. بر روي هر 4 وجه اين ساعت كه 6 برابر از ساعت بيگ بن لندن بلندتر است، عبارت بسم‌الله با دو ميليون ميليون لامپ ال‌اي‌دي نوشته شده است. به‌كارگيري 21 هزار هزار لامپ سفيد و سبز در نوك برج ساعت مكه، امكان رويت اين برج را از فاصله 30 كيلومتري آن ميسر مي‌كند.

ساعت مرکز خرید جواهر Cevahir در استانبول ترکیه

ساعت مرکز خرید جواهر Cevahir در استانبول ترکیه

مرکز خرید جواهر یا به ترکی Cevahir در استانبول دومین ساعت مکانیکی برزگ جهان را در خود جای داده است. این ساعت بزرگ یا به عبارتی غول پیکر در سقف شیشه ای این مرکز خرید نصب شده است. قطر این ساعت 32 متر است و در سال 2005 ساخته شده است. ارقام ساعت حدود 10 فوت ارتفاع دارند. این مرکز خرید از سال 2005 تا 2011 دارای بیش ترین مساحت در اروپا بوده و یکی از بزرگ ترین مراکز خرید در جهان است. مرکز خرید جواهر از مراکز مدرن و معروفی است که معمولا گردشگران در هنگام سفر خود به این شهر آن را نادیده نمی گیرند.

ساعت گل گجرات هند

ساعت گل گجرات هند

ساعت های میادین گل معمولا با یک بدنه فلزی یا بتنی ساخته می شوند و توسط گل و گیاه تزئیین می گردند. از آنجایی که گل و گیاه عمر مشخصی دارند ممکن است پس از گذر مدت زمانی دیگر این ساعت ها ظاهر خود را از دست بدهند. درباره این ساعت اطلاعات زیادی در دسترس نیست و ممکن است تا امروز که این مقاله نوشته می شود این ساعت از بین رفته باشد.

ساعت گل گجرات بزرگ ترین ساعت گیاه شناسی و سومین ساعت بزرگ جهان است.این ساعت از گیاه و خاک تشکیل شده است و قطری بیش از 24 متر دارد . حدود 25 درصد از مساحت ساعت دارای بلوک بتونی مسلح است که در آن ماشین آلات نصب شده است. این ساعت توسط یک کمپانی هدی اهدا شده است.

ساعت ایستگاه مرکزی راه آهن ریودوژانیرو در برزیل

ساعت ایستگاه مرکزی راه آهن ریودوژانیرو در برزیل

در برزیل شهر ریودوژانیرو ایستگاه قطاری وجود دارد که در بالای برج آن چهارمین ساعت بزرگ دنیا  نصب گردیده است. ارتفاع این برج 443 متر است. این این ایستگاه آخرین قطار باری است که از شبکه راه آهن در ریو عبور می کند و شهر را با می ناس و سائوپائولو پیوند می دهد. این ساعت  با قطر 20 متری یک بنای تاریخی محسوب می شود که در سال 1943 ساخته شده است و نزدیک بالای برج قرار دارد.

ساعت شرکت Duquesne Brewing Company پیترز بورگ، آمریکا

ساعت شرکت Duquesne Brewing Company پیترز بورگ، آمریکا

این ساعت در پیترز بورگ پنسیلوانیا واقع شده است، بزرگ ترین ساعت دیواری جهان بود که در سال 1933 ساخته شد. برای تبلیغ مارک های مختلف در طول سالیان از جمله کوکا کولا استفاده می شد. این ساعت 60 فوتی با عقربه 25فوتی و 35 فوتی است. (جان فرانکلین)این ساعت را طراحی کرد و با یک موتور به قدرت 1.25 کار می کند آن را در جورجیا بنا کرد و سپس به پیترزبورگ انتقال یافت. قبل از اینکه توسط شرکت در سال 1961 خریداری شود، ساعت در واشنگتن بود و تبلیغات برای نوشیدنی های مختلف را نمایش می داد. ساعت برندهای مختلف را تا سال 2017 اعلام می کرد.

هر گونه کپی برداری و انتشار شرعاً و قانوناً مجاز نیست و پیگرد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *