اخبار و مقالات

انواع ساعت دیجیتال تحت شبکه و آفلاین

انواع ساعت دیجیتال تحت شبکه آنلاین و آفلاین

ساعت و تقویم دیجیتال دیواری

انواع ساعت دیجیتال تحت شبکه و آفلاین

نمایشگرهای ساعت دیجیتال به صورت کلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • مناسب برای فضای سرپوشیده (سون سگمنتی – Seven segment)

این نمایشگرها به گونه ای طراحی شده اند که مناسب فضای سر پوشیده و داخلی (indoor) می باشند. ساختار قسمت این نمایشگر های معمولا سون سگمنت یا هفت قسمتی (Seven segment) است. روی این نمایشگرها فقط می توان عدد و برخی کاراکترهای محدود انگلیسی را نمایش داد.

  • مناسب برای فضای باز و محیط مرطوب (پیکسلی)

این نمایشگرها به دلیل ساختارشان قادرند در محیط باز و پر نور به خوبی دیده شوند. همچنین به علت استفاده از ماژول های LED ضد آب برای اماکنی که رطوبت بالا دارند (مانند استخر و کارخانجات) مناسبند. بر روی این نمایشگرها به علت ساختار پیکسلی علاوه بر قابلیت نمایش اعداد به صورت فارسی و انگلیسی، قابلیت نمایش حروف انگلیسی و فارسی نیز میسر می باشد.

نحوه نصب انواع ساعت دیجیتال

  • ساعت دیجیتال رومیزی

ساعت های دیجیتال رومیزی که همانطور که از نامشان پیدا است در سایز کوچک رومیزی تولید می شوند و معمولا از این مدل ساعت های دیجیتال برای منزل، اتاق کار و… استفاده می شود.

  • ساعت دیجیتال یک طرفه یا یک رو (دیواری)

ساعت های دیجیتال دیواری به صورت یک طرفه تولید می گردند و همانند یک قاب عکس از دیوار آویز می گردند. این نمایشگر های معمولا در سایز بزرگتر تولید می شوند و برای اماکنی نظیر سالن های، اداره جات و… مناسبند.

  • ساعت دیجیتال دو طرفه یا دو رو (آویز یا سقفی)

در برخی اماکن نیاز است تا نمایشگرساعت دیجیتالی از سقف آویز گردد و از دو طرف دیده شود. اماکنی نظیر سالن های تولید و سوله ها، راه رو ها و… از جمله این اماکن هستند که معمولا نمایشگر ساعت به صورت آویز با زنجیر از سقف آویز می گردد و از دو طرف قابل رویت می باشد.

دیگر امکانات ساعت های دیجیتال

نمایشگر های ساعت دیجیتال معمولا فقط نمایشگر ساعت نیستند و در کنار نمایش ساعت امکانات بسیار دیگری نیز ارائه می دهند. در نمایشگر های سگمنتی به دلیل اینکه این نمایشگرها فقط قادرند اعداد را به خوبی نمایش دهند امکاناتی نظیر نمایش ساعت، تاریخ، دمای محیط، آلارم یادآور روزانه، کرنومتر و تایمر معکوس تعبیه می گردد.

نمایشگر های پیکسلی به دلیل ساختار پیکسلی علاوه بر امکانات فوق قابلیت نمایش روز هفته و من روان دلخواه همانند یک تابلو روان نیز وجود دارد. به طور کلی امکانات این نمایشگرها به شرح زیر است:

  • نمایش تاریخ و روز هفته
  • نمایش دمای محیط
  • آلارم یادآوری و هشدار
  • تایمر معکوس وکرنومتر

تغذیه ساعت های دیجیتال

ساعت های دیجیتال به دو روش برق و باتری تغذیه می شوند. نمایشگرهای کوچک تر همانند ساعت های رومیزی که مصرف کمتری دارند معمولا با باتری و نمایشگرهای ساعت دیجیتال بزرگتر از طریق برق تغذیه می شوند.

باتری بک آپ درساعت های دیجیتالی (back up battery)

ساعت های دیجیتال با تغذیه برق شهر معمولا 220 ولت می باشند. در این ساعت های دیجیتالی که با برق تنظیم می شوند باتری بک آپ نیز تعبیه می گردد که در مواقع قطع برق تنظیمات ساعت از بین نرود. این باتری بک آپ معمولا از نوع باتری 12 ولت سکه ای است که دوام بالایی نیز دارد و سالها نیاز به تعویض ندارد.

انواع پروتکل جهت تنظیم و همزمان سازی ساعت دیجیتال

1) ساعت دیجیتال تحت شبکه و آنلاین

به منظور همزمان سازی ساعت های دیجیتال با یکدیگر و یا با دیگر سیستم های نظارتی و کنترلی همانند دستگاه های حضور و غیاب، دوربین های نظارتی، کامپیوترها و سرور در یک مجموعه نیاز است تا همه سیستم ها و ساعت های دیجیتال به یکدیگر متصل شوند. این اتصال به روش های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه به شرح چند روش مرسوم خواهیم پرداخت.

  • اتصال ساعت های دیجیتال به روش RS232 : در این پروتکل هر ساعت جداگانه از طریق پروتکل RS232 به یک سیستم کامپیوتر متصل و همزمان می گردد. این روش یکی از کم هزینه ترین روش های سنکرون کردن ساعت ها با یکدیگر و یا با شبکه سرور می باشد.
  • اتصال ساعت های دیجیتال به روش RS485 : در این پروتکل همانند پروتکل RS232 هر ساعت جداگانه از طریق پروتکل RS485 به یک سیستم کامپیوتر متصل و همزمان می گرد. این پروتکل به نسبت RS485 جدیدتر و دارای مزایایی همچون پشتیبانی در فواصل بیشتر می باشد.
  • اتصال ساعت های دیجیتال به روش Master / slave : در این حالت ساعت ها با یکی از روش های ارتباطی سریال با یکدیگر موازی می گردند و یکی از ساعت ها به صورت ساعت مرکزی اصلی و بقیه تحت فرمان آن قرار می گیرند. در واقع به جای اینکه ساعت های دیجیتال به یک سرور یا PC متصل گردند به ساعت مستر متصل می گردند. در این حالت همه ساعت ها با یکدیگر همزمان می شوند اما میزان خطای ساعت مستر به بقیه نمایشگر های ساعت نیز متصل می گردد.
  • اتصال ساعت های دیجیتال به شبکه LAN: استاندارد ترین روش اتصال امروزه از طریق شبکه LAN می باشد. این پروتکل معایب و محدودیت های روش های اتصال سریال را ندارد و در این حالت تقریبا فاصله ساعت ها با یکدیگر معنایی ندارد. هر دستگاه ساعت توسط یک IP شناسایی می گردد و قابل دستیابی است. در این روش ساعت یا ساعت ها می تواند دیتای ساعت خود را از طریق NTP  SERVER و یا اینترنت دریافت نماید.

2) ساعت دیجیتال آفلاین (با کریستال ساعت)

در حالت آفلاین ساعت های دیجیتال به صورت مستقل و مجزا از سیستم های دیگر کنترل می گردند. در این حالت ساعت اطلاعات را از کریستال داخلی ساعت دریافت می کند. دقت ساعت بسته به کیفیت کریستال نوسان ساز متفاوت است. در حالت آفلاین تنظیم ساعت دیجیتال با توجه به نوع و مدل ساعت به سه روش زیر قابل انجام است.

  • تنظیم ساعت از طریق ریموت کنترل از راه دور
  • تنظیم ساعت از طریق کلیدهای روی ساعت
  • تنظیم ساعت از طریق اپلیکیشن اندروید به صورت وایرلس یا بلوتوث

کاربرد ساعت های دیجیتال آفلاین

ساعت های دیجیتال آفلاین یا همان ساعت های دیجیتال معمولی به علت اینکه قیمت مناسب تری و ارزانی دارند و کیفیت و دقتشان در حدی است که نیاز کاربر را کاملا برطرف می کند در اماکنی نظیر خانه، باشگاه های ورزشی، سالن های انتظار، ترمینال ها، مساجد، اداره جات، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، فروشگاه ها، رستوران ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد ساعت های دیجیتال تحت شبکه

ساعت های دیجیتال تحت شبکه در اماکنی که نیاز است ساعت با خطای کمتر از میلی ثانیه کار کند و یا اماکنی که نیاز است تا تعدادی ساعت همزمان با یکدیگر مار کنند مورد نصب می گردند. اماکنی نظیر برج مراقب، دانشگاه ها، بیمارستان و غیره از مشتریان این ساعت های دیجیتال دقیق می باشند.

قیمت ساعت دیجیتال و خرید ساعت دیجیتال دیواری

ساعت های دیجیتالی وارداتی معمولا با قیمت ارزان تری ارایه می شوند ولی از آنجایی که این ساعت های دیجیتال بی کیفیت بوده و دقت کافی ندارند و همچنین بدون گارانتی ارائه می شوند خیلی خرید معقولانه ای به نظر نمی رسند. ساعت های دیجیتال تولید داخل علاوه بر داشتن گارانتی، دارای امکانات بومی شده نظیر تاریخ شمسی می باشند. همچنین امکانات سفارشی مانند کرنومترو تایمر معکوس و… نیز می توان به هر شکل ممکن و طبق نیاز کاربر سفارشی گردد.

برای اطلاع دقیق از قیمت ساعت های دیجیتال می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

ساعت و تقویم دیجیتال دیواری

سوالات متداول:

ساعت دیجیتال چیست؟

ساعت دیجیتال ساعتی است که زمان را با ارقام روی صفحه نمایش می دهد و نه با عقربه های آنالوگ روی صفحه.

ساعت دیجیتال چگونه کار می کند؟

ساعت دیجیتال جایگزینی برای ساعت آنالوگ سنتی است. این نوع ساعت اعداد سگمنتی را برای نمایش زمان در قالب دیجیتالی مانند ساعت، تلفن یا ساعت زنگ دار نشان می دهد. فرمت نمایش ساعت دیجیتال می تواند به صورت 12 و 24 ساعته باشد.

تفاوت بین ساعت های دیجیتال و آنالوگ چیست؟

ساعت آنالوگ یک ساعت دایره‌ای است که اعداد یک تا دوازده در بیرون و دو عقربه دارد، یک ساعت کوتاه‌تر برای اندازه‌گیری ساعت و یک ساعت طولانی‌تر برای اندازه‌گیری دقیقه. ساعت دیجیتال ساعتی است که به سادگی اعداد را برای نشان دادن زمان نشان می دهد. ساعت معمولا با باتری یا برق کار می کند.

چرا ساعت دیجیتال بهتر از ساعت آنالوگ است؟

ساعت های دیجیتال دارای امکانات بیشتری نسبت به ساعت های آنالوگ هستند. این ویژگی ها شامل تایمرهای شمارش معکوس، کرنومتر، قابلیت نمایش تاریخ و دمای محیط، سازگاری با وای فای و قابلیت همگام سازی تمام ساعت های یک سیستم است.

کدام ساعت دیجیتال دیواری بهتر است؟

بهترین ساعت های دیجیتال دیواری
• ساعت دیجیتال دیواری مدل HMS35
• ساعت دیجیتال دیواری مدل HMS15
• ساعت دیجیتال دیواری بزرگ مدل HMS40
• ساعت دیجیتال دیواری خانگی مدل CY35

کدام مدل ساعت دیجیتال برای کارخانه و صنعت مناسب است؟

ساعت های دیجیتال مناسب کارخانه و محیطهای صنعتی معمولا در سایز بزرگ تولید می شوند و ساختار آنها به گونه ای است که در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم ترند.
بهترین ساعت های دیجیتال صنعتی سایز بزرگ
• ساعت دیجیتال بزرگ صنعتی مدل HM42
• ساعت دیجیتال بزرگ صنعتی مدل HM58
• ساعت دیجیتال بزرگ صنعتی مدل HMSD58

کدام مدل ساعت دیجیتال دیواری برای خانه مناسب است؟

ساعت های دیجیتال دیواری و یا رومیزی مناسب برای خانه معمولا ظاهری ظریف و جمع جور دارند. این ساعت های برای مصارف خانگی یا اداری مناسب می باشند.
• ساعت دیجیتال خانگی و اداری مدل CY35
• ساعت دیجیتال رومیزی و دیواری مدل hm11
• ساعت دیجیتال رومیزی مدل 868

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *