اخبار و مقالات

سون سگمنت یا هفت قسمتی (7segment) چیست؟

سون سگمنت یا هفت قسمتی (7segment) چیست؟

سون سگمنت یا هفت قسمتی (7segment) چیست؟

seven segment (بخوانید سون سگمنت) یا هفت قسمتی را می توان مهمترین و پرکاربرد ترین اختراع در راستای نمایش دیجیتال نام برد. سون سگمنت که نامش را بر اساس ساختارش انتخاب کرده اند از هفت قسمت نورانی تشکیل شده است. البته گاها علاوه بر هفت قسمت یک نقطه نیز وجود دارد که در ادامه توضیح بیشتری در این باره خواهیم داد.

به تصویر زیر نگاه کنید:

seven segment سون سگمنت هفت قسمتی

در این تصویر دو عدد سون سگمنت را مشاهده می کنید. تصویر سمت چپ مربوط به یک سون سگمنت ساخته شده با تعدادی لامپ ال ای دی است و در تصویر سمت راست یک سون سگمنت پک شده می بینید. معمولا در بازار اگر دنبال سون سگمنت بگردید، در سایزهای مختلف می توانید سون سگمنت هایی مانند تصویر سمت راست بیابید.

سون سگمنت در واقع یک قطعه الکترونیکی نورانی است که برای نمایش اعداد 0 الی 9 ساخته شده است. این قطعه الکترونیکی می تواند اعداد 0 الی 9 را با فونت استاندارد انگلیسی (فونت اختراع شده دیجیتال) اعداد را نمایش دهد. برای درک بهتر این قضیه تصویر زیر را مشاهده نمایید.

ساختار سون سگمنت هفت قسمتی

در این تصویر هر قسمت با یک حرف انگلیسی اختصاری نمایش داده شده است. این حروف a,b,c,d,e,f,g, و DP نام گذاری استاندارد همه دنیا می باشد. یعنی اگر در هر کجا اشاره به قسمت G سون سگمنت شد، منظور قسمت وسط است. اما این نامگذاری به شدت در برنامه نویسی کمک می کند تا برنامه نویس به راحتی بتواند بر روی سون سگمنت عدد مورد نظرش را نمایش دهد. به صور مثال در صورتی که قسمت های a,b,c,d,e و F را روشن کنیم یک عدد صفر خواهیم داشت.

اعداد دیجیتال در سون سگمنت

همانند تصویر فوق علاوه بر نمایش اعداد 0 الی 9 در سون سگمنت می توان برخی حروف انگلیسی را نیز نمایش داد. این حروف عبارتند از A,b,c,d,E,F,  و… . البته گونه ای از سون سگمنت ها نیز ساخته شده اند که می تواند حروف بیشتری را نمایش دهند که البته برای مصارف خاص ساخته شده اند که به طور معمول در بازار خیلی راحت یافت نمی شوند.

از لحاظ ساختاری سون سگمنت از تعدادی ال ای دی تشکیل شده است که بسته به اندازه سون سگمنت تعداد آن ها فرق دارند. سون سگمنت ها به دو صورت کاتد مشترک و آند مشترک یافت می شوند. منظور از کاتد مشتر و آند مشترک نحوه سری موازی کردن ال ای دی های موجود در سون سگمنت است. در نوع آند مشترک تمامی پلاریته مثبت ال ای دی ها به هم وصل می شوند و در نوع کاتد مشترک تمامی پلاریته های منفی به یکدیگر متصل می شوند. به تصویر زیر دقت کنید.

آند مشترک کاتد مشترک سون سگمنت

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می کنید در نوع کاتد مشترک (Common Cathode) تمامی پایه های منفی دیود های ال ایدی در سون سگمنت به هم متصل شده اند و یه پایه مشترک GND یا گراند از سون سگمنت بیرون آمده است. در مدل آند مشترک نیز همین اتفاق برای پایه های VCC یا مثبت دیود های ال ای دی افتاده است. بسته به نوع برنامه نویسی شما می توانید از نوع آند مشترک یا کاتد مشترک استفاده نمایید. یادتان باشد که از لحاظ ظاهری این دو نمونه سون سگمنت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند ولی در عمل دو سون سگمنت با عملکرد متفاوت هستند که نهایتا خروجی یکسانی دارند.

سون سگمنت کاتد مشترکسون سگمنت آند مشترک

از سون سگمنت ها در نمایشگرهای دیجیتال ساعت دیجیتال، شمارنده های دیجیتال، پمپ بنزین ها و هر مکانی که نیاز است در آنجا اعداد به صورت دیجیتال نمایش داده شود استفاده می گردد. هنوز با توجه به پیشرفت علم و تولید نمایشگرهای جدید از جمله ال سی دی و… هنوز استفاده از سون سگمنت ها مرسوم است. همانگونه که در تصویر نخست نیز اشاره شد این سون سگمنت ها در ابعاد مختلف ساخته می شوند ولی گاهی نیاز است سایز سون سگمنت ها را بزرگ تر ساخت، در واقع در صورتی که سایز مورد نظر سون سگمنت در بازار یافت نشود می بایست آن سون سگمنت به وسیله تعدادی ال ای دی  ساخته شود. در مقاله های آینده فرق سون سگمنت و ال ای دی را نیز توضیح خواهم داد و انواع سگمنت ها را نیز بررسی خواهم کرد.یک نمونه نمایشگر دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال با سون سگمنت

 

شاید به موارد زیر نیز علاقمند باشید:

ساعت دیجیتال چیست؟

مقایسه و معرفی انواع ساعت دیجیتال

تفاوت نمایشگرهای سون سگمنت و ال ای دی

سون سگمنت یا هفت قسمتی (7segment) چیست؟

لامپ ال ای دی یا دیود نورانی LED چیست

 

منبع: سیب سیاه دات کام

هرگونه کپی برداری و انتشار از محتوای سایت سیب سیاه مطلقا ممنوع است و پیگرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *