اخبار و مقالات

سه ایده کاربردی برای وقف به مسجد

وقف به مسجد

چه چیزی به مسجد وقف کنیم؟

شاید اگر اهل رفتن به مسجد و حسینیه باشید، دوست داشته باشید به مسجد محله به عنوان هدیه چیزی وقف کنید. اما مدام از خود می پرسید چه چیزی برای وقف به مسجد مناسب است؟ من چه چیزی می توانم به مسجد محل اهدا کنم که کاربردی باشد؟ بهترین چیز برای هدیه یا وقف به مسجد چیست؟

شاید کمی قبل تر مردم به هنگام از دست دادن عزیزانشان تصمیم می گرفتند کتاب جزء های قرآن کریم را با نام مرحومشان به مسجد اهدا نمایند، گاهی برخی آب سرد کن و یا ادوات کاربردی مسجد را اهدا می کردند، گاهی نیز واقفان فرش و امثال آن را به مسجد اهدا می نمودند. اما همه اینها سال هاست که توسط مردم به مسجد ها واگذار و یا اهدا گردیده است و مسجد ها بی نیاز از این موارد وقف شده هستند. حالا چه چیزی به مسجد وقف نماییم! در این مقاله همراه ما باشید تا چندین ایده برای وقف به مساجد و اماکن مذهبی به شما معرفی کنیم.

1- نمایشگر ساعت و تقویم دیجیتال مسجدی اذان گو

نمایشگرهای ساعت و تقویم دیجیتال اذان گو با نام های دیگری از جمله ساعت مسجدی طرح حرم امام رضا، ساعت اذان گو، تابلو اوقات شرعی دیجیتال مساجد و… شناخته می شود. این تابلوهای دیجیتالی مساجد و اماکن مذهبی اولین بار با نصب در حرم امام رضا بدین نام معروف و به دلیل کاربردی بودن به سرعت در اماکن مذهبی نظیر مساجد، امام زاده ها، نمازخانه ها و حتی اداره جات ومنازل نصب گردیدند. اما چه چیزی باعث شد تا این نمایشگرهای دیجیتال این همه محبوب شوند؟

نمایشگرهای ساعت و تقویم اذان گو دیجیتال دارای کارایی فراونی از جمله قابلیت نمایش ساعت طرح آنالوگ عقربه ای اما دیجیتال، قابلیت نمایش اوقات شرعی شهر مورد نظر به صورت دقیق و اتوماتیک، قابلیت نمایش تاریخ شمسی، قمری و میلادی، قابلیت نمایش روزهای هفته و ذکر یومیه، قابلیت نمایش دمای محیط به درجه سانتیگراد، قابلیت نمایش تمامی مناسبت های ملی و مذهبی از جمله تبریک ولادت ها، تسلیت شهادت ها، اعیاد و غیره، نمایش پیام تبلیغاتی و خوش آمد گویی دلخواه، نمایش شماره صفحات قرآن و نماز اول و دوم، پخش صوتی و متنی اذان، دعا و قرآن و… می باشند.

در نمایشگرهای دیجیتال مسجدی معمولا نام واقف یا شخص مرحوم بر روی نمایشگر درج می شود و امکان درج نام شخص مرحوم در خطوط روان دیجیتال نیز وجود دارد. همه این امکانات ذکر شده این ساعت همه کاره مسجدی را به یک گزینه مناسب برای وقف و اهدا به مسجد تبدیل می نماید.

 

2- دستگاه پخش اذان، قرآن و دعا اتوماتیک

با پیشرفت تکنولوژی مساجد و اماکن مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیاز دارند تا سیستم های پخش صوتی سنتی خود را به روز سانی کنند. امروزه در مساجد و اماکن مذهبی سیستم پخش اذان اتوماتیک نصب می گردد تا نیاز نباشد خادم مسجد به هنگام اذان میکروفن را جلو یک رادیو قرار دهد تا صدا اذان از بلندگوهای مسجد پخش گردد. در واقع نیاز نیست تا هیچ اپراتوری به صورت دستی این کار را انجام دهد. برای این کار نیاز است تا مسجد به یک عدد دستگاه پخش اذان، دعا و قران اتوماتیک مجهز گردد.

دستگاه های اذانگو خودکار در هر شهر یا روستا بدون نیاز به هر گونه آنتن موبایل، رادیو، اینترنت می توانند اذان دقیق را بر اساس موقعیت جغرافیایی به صورت بسیار دقیق محاسبه و سر وقت پخش نمایند. نیاز نیست حتی کسی دستگاه اذان گوو سیستم پخش را روشن و خاموش نماید. این کار به صورت هوشمند و تمام اتوماتیک توسط این سیستم انجام می شود. در ماه مبارک رمضان پخش دعای سحر و پخش دعای ربنا به صورت خودکار انجام می شود. قرائت قرآن توسط قاری های قابل انتخاب قبل از اذان صبح، ظهر و عصر انجام می گردد، سپس اذان (قابل انتخاب توسط قاری های مختلف) خوانده می شود و پس از اذان نیایش و دعا پخش می شود.

3- ساعت و تقویم دیجیتال ساده

اگر به دنبال یک خرید مقرون به صرفه تر برای اهدا و وقف به مسجد می گردید می توانید یک ساعت دیجیتال ساده در اندازه های مختلف برای محل مورد نظر تهیه نمایید. این نمایشگرهای ساعت و تقویم دیجیتال در سایز های کوچک، متوسط و بزرگ تولید و عرضه می گردند. این ساعت های دیجیتال قابلیت پخش اذان و قرآن ندارند اما می توانند ساعت و تاریخ و دمای محیط را نمایش دهند و البته نسبت به دو گزینه دیگر که در بالا معرفی شده قیمت های مناسب تری دارند.

جمع بندی

در نتیجه اگر شما به دنبال آن هستید تا یک هدیه ماندگار به مسجد یا مکان مذهبی مورد نظرتان وقف نمایید به طوری که کارایی برای محل مورد نظر به دنبال داشته باشد و سالها مورد استفاده قرار گیرد، مناسب ترین گزینه های پیش رو گزینه های مورد بحث در بالا می باشند که به ترتیب اولویت و بودجه معرفی شدند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک بر روی نام محصول مورد نظر کلیک کرده و اطلاعات بیشتری درباره هر یک و انواع آنها کسب نمایید.

گردآورند مقاله:سیب سیاه؛ کپی برداری به هر شکل شرعاً و قانوناً مجاز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *