اخبار و مقالات

ساعت دیجیتال چیست؟

بررسی انواع ساعت دیجیتال دیواری

اگر قصد خرید یک ساعت دیجیتال دیواری زیبا و مدرن برای خانه، باشگاه، استخر یا هر مکان دیگری دارید این مقاله به شما کمک میکند ساعت دیجیتال خود را پیدا کنید. در مقاله چند مدل ساعت دیجیتال به شما معرفی میکنیم:

5 مدل ساعت دیجیتالی پرفروش مخصوص باشگاه بدنسازی و کراسفیت

ساعت دیجیتال دیواری بزرگ HMS15

53,520,000 ریال73,800,000 ریال

تایمر کراسفیت دیجیتال CF15

86,280,000 ریال
افزودن به سبد خرید

برای کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سالن‌های بزرگ ساعت‌های دیجیتال سایز بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه چند مدل ساعت دیجیتال پرفروش برای کارگاه، کارخانه، سالن و سوله تولید به شما معرفی می‌کنیم:

5 مدل ساعت دیجیتالی برای سوله کارگاهی و کارخانه

ساعت دیجیتال آلارم دار HM22

75,200,000 ریال97,800,000 ریال

ساعت دیجیتال دیواری ضد آب MHMS42

134,100,000 ریال271,920,000 ریال

اگر مکانی که میخواهید برای آن ساعت دیجیتال نصب کنید سر باز است و یا مانند استخر رطوبت دارد باید از ساعت های پیکسلی سیب سیاه استفاده نمایید. در ادامه چند مدل ساعت دیجیتالی مناسب استخر به شما معرفی میکنیم:

5 مدل ساعت دیجیتالی برای سوله کارگاهی و کارخانه

ساعت دیجیتال دیواری ضد آب MHMS42

134,100,000 ریال271,920,000 ریال

ساعت دیجیتال دیواری HMS42

180,720,000 ریال361,440,000 ریال

ساعت دیجیتال دیواری HM58

245,640,000 ریال491,280,000 ریال

ساعت دیجیتال چیست؟

به گفته ویکی‌پدیا ساعت دیجیتالی نوعی از ساعت است که زمان را به صورت دیجیتالی (یعنی در قالب عددها یا سایر نمادها) نشان می‌دهد. در مقابل، در ساعت آنالوگ، زمان با موقعیت‌های عقربه‌ها نشان داده می‌شود.

به هر وسیله ای که زمان را نشان می دهد ساعت و به هر ساعتی که زمان را به صورت دیجیتال محاسبه می کند و نمایش می دهد ساعت دیجیتال گفته می شود. این یک تعریف کلی از ساعت دیجیتال است. اما در واقع کارکرد یک ساعت دیجیتال به راحتی تعریف آن نیست. همانند ساعت های مکانیکی قدیمی، شاید صدها قطعه و المان الکترونیکی دست به دست هم می دهند تا بتوانند یک ساعت دیجیتال را تشکیل دهند.

هسته مرکزی یا مغز ساعت های دیجیتال، میکروپردازنده، آی سی و کریستال نوسان ساز آن می باشد. صفحه نمایشگر ساعت های دیجیتال نیز یکی دیگر از اجزای مهم ساعت های دیجیتال به حساب می آیند که انواع آن در ادامه مقاله توضیح داده شده است. قلب ساعت دیجیتال نیز منبع تغذیه آن است که در برخی باتری و در برخی دیگر برق شهر است.

ساعت های دیجیتال چگونه کار می کنند؟

همانطور که گفته شد ساعت های دیجیتال دارای یک پردازنده (یا به زبان الکترونیکی ها میکروکنترلر) می باشد. این آی سی میکروکنترلر که معمولا از خانواده AVR و جدیدا ARM می باشد، کار همان CPU در کامپیوتر را بر عهده دارد. اجرای تمام دستورات، برنامه ها، اجرای منوهای تنظیمات و غیره در این میکروکنترلر ذخیره یا برنامه نویسی می شود.

اما ساعت دیجیتال برای اینکه بتواند درست و دقیق کار کند نیاز به یک نوسان ساز دارد. چیزی که معمولا در تمامی ساعت های مکانیکی و الکترونیکی موجود است. در واقع دقت هر ساعت بسته به نوسان ساز هر ساعت دارد. این نوسان ساز در ساعت های مکانیکی یک سلف و کریستال کوارتز است و در ساعت های دیجیتال یک مدار تولید فرکانس یا اسیلاتور نام دارد. وظیفه این مدار تولید فرکانس مورد نیاز برای به چرخش درآمدن موتور در ساعت های مکانیکی و یا پردازش اطلاعات در مدارهای الکترونیکی است.

قسمت نمایشگر نیز در واقع قسمتی است که کاربر مدام با آن در ارتباط است و در ظاهر و کیفیت نمایش بسیار موثر است. از انواع نمایشگر اعداد در ساعت های دیجیتال می توان به انواع نمایشگر خطی و پیکسلی اشاره کرد که در ادامه بیشتر با این نوع نمایشگرها آشنا خواهید شد. کنترل هر نمایشگر ساعت دیجیتال از طریق دکمه های تعبیه شده یا در برخی موارد توسط ریموت کنترل رادیویی انجام می شود. علاوه بر قسمت پردازنده، منبع تغذیه، دکمه های کنترل و نمایشگر، مدارات رابط و مبدل توسط طراحان تعبیه می گردند که وظایف آنها محافظت و کارکرد بهینه اجزای اصلی است که شرح تخصصی آن ها از حوصله این مقاله خارج است.

مزایا و معایب ساعت دیجیتال نسبت به ساعت مکانیکی

هر وسیله مرن نسبت به نمونه سنتی و کلاسیک خود دارای معایب و مزایایی می باشدو ساعت های دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از معایب و مزایای ساعت های دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای ساعت دیجیتال:

  • نمایش در شب و روز
  • قابلیت تغذیه مستقیم از برق شهر یا باتری
  • دقت بیشتر نسبت به ساعت های مکانیکی
  • قابلیت خوانش آسان و راحت
  • دارای امکانات جانبی از جمله آلارم چندگانه و تاریخ
  • بدون صدا و بدون قسمت مکانیکی متحرک

معایب ساعت های دیجیتال:

  • هزینه گرانتر نسبت به ساعت های مکانیکی و آنالوگ
  • تعمیرات سخت و پرهزینه تر

اگر شما نیز موارد دیگری به غیر از موارد فوق الذکر می دانید برای ما در بخش نظرات همین مقاله (انتهای صفحه)  بنویسید تا به لیست فوق اضافه کنیم.

انواع ساعت دیجیتال و دسته بندی آنها

ساعت های دیجیتال دارای انواع مختلف می باشند که ما سعی می کنیم مهم ترین آن ها را دسته بندی نماییم.

دسته بندی ساعت های دیجیتال از لحاظ نوع تغذیه:

  • ساعت های دیجیتال با تغذیه از باتری
  • ساعت های دیجیتال با تغذیه از برق شهر (دارای باتری بک آپ)
  • ساعت دیجیتال با تغذیه از باتری و برق شهر (مشترک)

دسته بندی ساعت های دیجیتال از لحاظ نوع قرار گیری:

  • ساعت دیجیتال مچی (امروزه با هوشمند تر شدن به ساعت هوشمند تغییر نام داده اند)
  • ساعت دیجیتال رومیزی (مناسب برای منزل و اتاق خواب و…)
  • ساعت دیجیتال دیواری یک طرفه (مناسب برای منزل و محل کار)
  • ساعت دیجیتال آویز دو طرفه (مناسب برای سالن های تولید و کارخانجات)

دسته بندی ساعت های دیجیتال از لحاظ امکانات:

  • ساعت دیجیتال خانگی (اغلب به صورت رومیزی و دیواری هستند و فقط ساعت را نمایش می دهند)
  • ساعت دیجیتال دارای تقویم و دماسنج دیجیتال (اغلب به صورت دیواری و آویز هستند – مناسب برای محیط های صنعتی و اداری)
  • ساعت دیجیتال دارای کرنومتر و تایمر (اغلب به صورت دیواری و آویز هستند – مناسب برای سالن های ورزشی، تولیدی، همایش و غیره)

انواع نمایشگر ساعت دیجیتال (خطی – پیکسلی)

همانطور که قبلا ذکر شد ساعت های دیجیتال برای نمایش اعداد و زمان نیاز به یک نمایشگر به عنوان خروجی دارند. این نمایشگرهای معمولا از جنس ال سی دی (Liquid Crystal Display – LCD) یا لامپ LED و یا سون سگمنت هفت قسمتی (Seven Segment) می باشند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به شرح هر یک و کاربرد آنها در صنعت تولید نمایشگرهای دیجیتال می پردازیم. برخی از نمایشگرها همانند سون سگمنت ها و یا ال سی دی های کاراکتری فقط قابلیت نمایش اعداد و برخی از حروف را دارند. اما در نمایشگرهای پیکسلی همانند ال سی دی های گرافیکی و یا صفحه های ال ای دی می توان علاوه بر اعداد، حروف و کارکترهای خاص را نمایش داد. همچنینی در این نوع نمایشگرهای پیکسلی می توان فونتهای دیگر را نیز به نمایش گذاشت.

انواع نمایشگر ساعت دیجیتال (سون سگمنت ال ای دی)

LCD: صفحه ال سی دی یا نمایشگر کریستال مایع تشکیل شده از یک روکش پلاستیکی و کریستال مایع پشت آن می تواند اعداد و اطلاعات را به صورت سیاه سفید و یا در مدل های جدید تر رنگی نمایش دهد. از مزایای این نمایشگر می توان به کیفیت نمایش بالا، مصرف کم و تنوع رنگ اشاره کرد. اما معایب آن سایز کوچک آن و هزینه گران به نسبت سایزش می باشد. بنابراین از ال اسی دی در ساعت های دیجیتالی که به نمایشگر بزرگ نیاز ندارند استفاده می گردد. البته این نوع نمایشگرها خود به دو دسته کاراکتری و گرافیکی تنظیم می شوند. نوع ال سی دی گرافیکی پیشرفته تر، دارای قابلیت نمایشی بهتر و البته دارای قیمت بالاتری نیز می باشد.

Seven segment: نمایشگرهای هفت قسمتی هنوز از رایج ترین ترین نمایشگرها در صنعت تولید نمایشگرهای دیجیتال می باشند. در این نمایشگرها اعداد به صورت لاتین نمایش داده می شوند و بسیار ساده و خوانا هستند. در واقع اغلب در نمایشگرهای صنعتی و بزرگ از این نمونه نمایشگر استفاده می گردد. از معایب آن می توان به عدم نمایش فونت فارسی اشاره کرد.

LED پیکسلی: این نوع نمایشگر از تعداد زیادی لامپ ال ای دی تشکیل شده است. و با نمایشگرهای LED گوشی موبایل و تلویزیون متفاوت است. در این نمایشگر می دلیل پیکسلی بودن علاوه بر اعداد می توان کاراکتر، حروف و بعضا تصویر نیز نمایش داد. همچنین قابلیت نمایش فونت های فارسی و دیگر کشورها را نیز دارد. معمولا در نمایشگرهای سایز بزرگ ساعت و تقویم دیجیتال و تابلو های روان اطلاع رسانی از این نوع نمایشگر استفاده می شود.

ساعت های دیجیتال برای چه اماکنی مناسب هستند؟

از ساعت های دیجیتال با سایز های جمع و جور تر برای منزل و دفتر کار به صورت رومیزی و حتی دیواری استفاده می شود. از سایزهای کمی بزرگ تر در حد متوسط برای محیط های اداری، استدیو ضبط رادیو و تلویزیون، سالن های انتظار، سالن های همایش، بیمارستان ها، آموزشگاه ها و غیره استفاده می گردد. و اما سایزهای بزرگتر به دلیل قابلیت خوانش از فاصله های دور تر در میادین شهر، سوله های تولید، کارخانه ها، مجموعه های ورزسی، استادیوم و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

 

از امکانات جانبی ساعت های دیجیتال چه می دانید؟

ساعت های دیجیتال برخلاف نامشان اغلب دارای امکانات جانبی مهمی نیز می باشند. مثلا تقویم های دیجیتال اداری – بانکی (اطلاعات بیشتر در مورد ساعت و تقویم اداری-بانکی) معمولا علاوه بر امکان نمایش ساعت، دارای قابلیت نمایش تاریخ، روز هفته، دمای محیط و متن اطلاع رسانی (تابلو روان) می باشند. نمایشگرهای ساعت دیجیتال باشگاهی علاوه بر امکان نمایش ساعت، دارای قابلیت کرنومتر مستقیم شمار، تایمر معکوس جهت زمانسنجی، نمایش تاریخ و غیره هستند. در ساعت های باشگاهی در مدل های پیشرفته تر تایمرهای تاباتا و کراس فیت نیز تعبیه شده است (اطلاعات بیشتر در مورد ساعت دیجیتال).

در برخی دیگر نمایشگرهای صنعتی علاوه بر نمایش ساعت و تاریخ، میزان دما و رطوبت محیط اندازه گیری و نمایش داده می شود. در ساعت و تقویم های دیجیتال مذهبی نیز امکانات بیشتری ارائه می شود. در این نوع نمایشگر ها معمولات اوقات شرعی، پارامترهای مذهبی همانند حدیث و غیره نمایش داده می شود. در ساعت های دیجیتال مچی هوشمند نیز امکانات فراتر رفته و تقریبا تمام امکانت گوشی های هوشمند به علاوه اندازه گیری پامترهای حیاتی بدن انسان در آن وجود دارد.

تفاوت ساعت های دیجیتال وارداتی و ساخت ایران

نمایشگرهای ساعت و تقویم دیجیتال دارای انواع وارداتی و داخلی می باشند. نمایشگرهای وارداتی که همه ساخت کشور چین می باشند دارای سایزها و مدل های گوناگون هستند. این نمایشگرهای داری کیفیت بدی نیستند اما به دلیل شرایط محصولات تولید شده در چین بدون گارانتی ارائه می گردند. یکی دیگر از معایب این ساعت های وارداتی نداشتن تقویم هجری شمسی است. اما بر خلاف محصولات چینی نمایشگرهای ساعت و تقویم دیجیتال تولید داخل دارای گارانتی و دارای تقویم هجری شمسی و حتی فونت فارسی می باشند. شاید این دو مورد دلیل محکمی برای خرید نمایشگرهای ساعت و تقویم دیجیتال داخلی باشد.

 

چرا ساعت تابلو روان LED وارداتی دقیق نیست؟

برخی همکاران تابلوساز بدون داشتن علم الکترونیک و تجربه کافی در بحث تولید و ارائه ساعت های دیجیتال و فقط با تهیه قطعات تابلو روان و ماژول وارداتی چینی، اقدام به تولید و عرضه ساعت دیجیتال بر بستر تابلو های روان LED می کنند. این تابلوهای روان که بعضا اتفاقا کیفیت قابل قبولی دارند برای نمایش متن و به عنوان تابلو اطلاع رسانی تولید شده اند و نه ساعت و تقویم دیجیتال! در صورتی که می خواهید از یک تابلو روان چینی و به اصطلاح ماژولار با مین بردهای مربوط به آن ساعت دیجیتال و در کل زمان و تقویم را به نمایش بگذارید این کار از اساس اشتباه است.

هیچ گاه شما نمی توانید با داشتن یک تابلو روان وارداتی یک ساعت دیجیتال دقیق و بدون خطا داشته باشید. خطای این ساعت ها به حدی زیاد است که تقریبا تمام استفاده کنندگان از تابلو روان های وارداتی چینی، بیخیال نمایش ساعت و تقویم در تابلو خود می شوند. پس به شدت پیشنهاد می شود برای تهیه ساعت دیجیتال گول وعده های تولید کنندگان تابلو روان و ساعت های دیجیتال بی کیفیت را نخورید.

مین بردها یا پردازنده هایی که توسط ما تولید می گردند و در نمایشگرهای ساعت و تقویم دیجیتال از آنها استفاده می کنیم کاملا برای نمایش ساعت و تاریخ طراحی گردیده اند و بسیار دقیق و قابل اطمینان هستند که در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم. بسته به اینکه برای چه محیط و در چه فضایی قرار است ساعت دیجیتال نصب کنید می توانید یکی از انواع ساعت های دیجیتال تولید سیب سیاه را که فقط با برند و تگ سیب سیاه ارایه می گردند را تولید و نصب نمایید.

در این باره می توانید مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:

منبع: سیب سیاه دات کام

هرگونه کپی برداری و انتشار از محتوای سایت سیب سیاه مطلقا ممنوع است و پیگرد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *