اخبار و مقالات

بهترین رشته های ورزشی جدید برای تناسب اندام و لاغری سریع

بهترین رشته های ورزشی جدید برای تناسب اندام و لاغری سریع

مدت زیادی نیست که نام ورزش های نا آشنایی به گوش می رسد. ورزش هایی که به گفته مربیان باشگاه های ورزشی چربی سوزی سریع، خوش فرمی بدن و لاغری را به ارمغان می آورند. البته این ورزش ها برای ما نسبتا جدید است ولی در کشورهای غربی از ورزش های قدیمی به شمار می آیند. ورزش هایی که حالا در باشگاهای تهران و تقریبا تمام شهرستان های ایران مربی مخصوص خود را دارند و تدریس می شوند. چندین سال قبل اگر کسی می گفت می خواهم به باشگاه بروم، همه می دانستند که احتمالا می خواهد به باشگاه بدنسازی برود. اما امروزه باید پرسید در چه رشته ای فعالیت می کنید؟ البته این رشته های ورزشی، کمی با رشته های سابق تفاوت دارد، منظور از این رشته های ورزشی، والیبال، بسکتبال، تکواندو، کشتی و غیره نیست! منظور رشته های ورزشی باشگاهی با چربی سوزی سریع است که نیاز به تخصص آن چنانی ندارد. در این مقاله می خواهیم به چندین رشته ورزشی نسبتا جدید بپردازیم و آن ها را معرفی نماییم.

 

پیلاتس (Pilates)

 با این ورزش جوان شوید!

پیلاتس از ورزش های قدیمی می باشد. این ورزش در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس پایه‌گذاری شد. پیلاتس ورزشی همراه با تمرکز، انعطاف و قدرت است؛ حرکاتی که باعث انجام حرکات کنترل شده بین مغز و بدن است و توانایی بدن را به شدت افزایش می دهد. این ورزش عضلات و ماهیچه ها را تقویت می کند اما باعث بزرگ و حجیم شدن آنها نمی شود. پس اگر به دنبال هیکلی خوش فرم، شکمی تخت و بدنی منعطف هستید این ورزش برای شما مناسب است. هر سانس پیلاتس 60 دقیقه است. شما می‌توانید پیلاتس را به عنوان ورزش اصلی یا تکمیلی برای ورزش دیگر به کار گیرید. از دیگر فواید این رشته، کمک به بالا رفتن توان ذهنی، درمان دردهای مزمن پشت و کمر، صاف ایستادن و احساس جوانی است. این رشته برای تمامی مردان و زنان در هر سنی مناسب است.

 

بارا سل (Barreau sol)

با چربی های بدنتان خداحافظی کنید!

این رشته ورزشی هم همانند پیلاتس ورزش جدیدی نیست ولی در ایران جزو ورزش‌های نسبتا مدرن محسوب می‌شود. پایه گذارورزش  بارا سل شخصی به نام بوریس کنیاسف ( Boris Kniaseff) است که در دهه 60 میلادی این رشته ورزشی را به همه معرفی کرد. باراسل خیلی شبیه به رقص باله است اما به جای انجام حرکات باله به صورت ایستاده، حرکات به صورت نشسته انجام می شوند. کلمه فرانسوی Barre به فارسی به معنای میله و Sol به معنای زمین است. باراسل شامل بخشی از حرکات قدرتی و کششی باله است که روی عضلات نزدیک‌کننده و دورکننده ران به طور مداوم کار می‌کند بنابراین استقامتی نیز محسوب می‌شود. تمرینات باراسل باعث افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش سایز به ویژه در قسمت پاها، شکم و پهلوها و کاهش وزن می‌شود. طرافداران این ورزش بانوانی هستند که به دنبال انجام حرکاتی خوابیده و چربی سوزی موضعی می باشد.

 

بادی پامپ (Body pomp)

این ورزش برای همه توصیه نمی شود!

اگر به دنبال یک راه سریع برای خوش فرم شدن بدنتان می گردید بادی پامپ را امتحان کنید؛ ورزش قدرتی برای کسانی که نیازمند تغییری محسوس در سریع‌ترین زمان در بدن خود هستند. همه بدن‌های خوش‌فرم ذاتی نیستند بلکه ساخته می‌شوند. هر سانس بادی پامپ60 دقیقه است و شامل 8 قسمت جداگانه با موزیک خاص برای هر گروه عضله‌ای می باشد. گرم و سرد کردن بدن نیز جزو ملزومات این ورزش است. از لوازم مورد استفاده در این ورزش می توان به هالتر های بدون وزنه و دیسک هایی با وزنه های مختلف و استپ نام برد. در این کلاس شما می‌توانید چربی بسوزانید، قدرت بدنی خود را افزایش دهید و بدن خوش‌فرم و عضلانی به‌دست آورید. در این رشته حرکات بدنسازی مثل پرس‌ها و اسکوات و لیفت استفاده زیادی می‌شود. این رشته برای افرادی که زانودرد شدید یا کمردرد شدید دارند، توصیه نمی‌شود.

 

اسپینینگ (Spinning)

رکاب زدن دوچرخه ثابت با حسی متفاوت!

اسپینینگ یا همان دو چرخه سواری ثابت در فضای سالن است. هر قسمت از این دوچرخه قابلیت تنظیم با بدن فرد را دارد و شما می‌توانید با توجه به مقاومت و قدرت بدنی خود، آن را تغییر دهید. این ورزش مناسب همه گروه‌های سنی است ولی افرادی که زانودرد شدید دارند یا عضلات نگه‌دارنده زانوی آنها ضعیف است برای شروع ورزش بهتر است از تمرینات سبک‌تری استفاده کنند. حرکات بالاتنه همراه با پازدن مداوم باعث کالری‌سوزی زیادی می‌شود و شما می‌توانید از چربی‌های اضافه بدن خلاص شوید. عضلات را خوش‌فرم می‌کند و ورزشی با نشاط و بسیار شاد است. شاید ورزش اسپینینگ کمی از مشکل ممنوع بودن دوچرخه سواری برای بانوان در ایران ، شلوغی معابر، آلودگی، سرما و… را حل کند. کلاس‌ها گروهی است و توسط متخصص این رشته برگزار می‌شود. پس اگر علاقمند به دوچرخه سواری البته از نوع ثابت آن هستید اسپینینگ را آغاز کنید.

 

تی‌ آر ایکس (TRX)

همانند سربازان آمریکایی روی عرشه کشتی ورزش کنید!

در سال 1990، فردی به نام رندی هتریک (Randy Hetrick) به علت محدودیت جا و مکان و نداشتن تجهیزات کافی روی کشتی یا زیردریایی برای نیروی دریایی ایالات متحده، وسیله‌ای با هدف بالا بردن استقامت، قدرت، تعادل، انعطاف‌پذیری، سرعت و چابکی برای آمادگی جسمانی سربازان طراحی کرد. هدف این بود که این وسیله کم‌حجم و قابل نصب در هر مکان باشد. این وسیله از بند چتربازی ساخته شده و هیچ گونه کششی در آن به کار نرفته است. این بند بسیار محکم و مقاوم است و فرد با استفاده از وزن بدن خود و مقابله با جاذبه زمین می‌تواند هر گونه حرکات و تمرینات کامل آمادگی جسمانی را بدون خطر انجام دهد. از مزایای تمرینات ورزشی تی آر ایکس می‌توان به سبک بودن طراحی و حجم کم آن اشاره کرد. همین طور نصب آسان و راحت این وسیله در هر مکان و هر زمان از دیگر ویژگی‌های این وسیله است.

شما می‌توانید هرگونه تمرین و حرکت لازم برای آمادگی جسمانی را بدون نیاز به سایر وسایل انجام دهید. تمرینات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هر حرکت کل بدن درگیر می‌شود و شما پس از مدتی به بهبود تعادل، انعطاف‌پذیری، چابکی، مقاومت و استقامت بدن می‌رسید. در این رشته به علت استفاده از وزن بدن، خطرات گرفتگی عضلات، مفاصل یا خطرات کار با دستگاه کاهش پیدا می‌کند. این وسیله برای هر گروه سنی، جنسی و با هر میزان آمادگی جسمانی مناسب است و حتی معلولان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این رشته برای تناسب اندام، چربی‌سوزی و تفکیک عضلات بسیار مناسب است. از دیگر مزایای بسیار زیاد رشته TRX چربی‌سوزی تا 1600 کالری در زمان 50 تا 70 دقیقه هماهنگ‌سازی عصب و عضله که باعث بالا بردن تعادل ذهنی و فیزیکی می‌شود مورد تایید سازمان‌های استاندارد پزشکی و FDA ایالات متحده مفید برای افراد مسن می باشد.

 

كراس فيت (CrossFit)

یک ورزش آیتمی جذاب اما سخت!

کراس فیت ترکیبی از تمرینات قدرتی، استقامتی، ژیمناستیک، انفجاری، پلیومتریک، سرعتی و وزنه‌برداری به‌شیوه‌ی المپیکی با استفاده از کتل‌بل و وزن خود بدن است. بنابراین تمرکز کراس فیت بر بهبود توانایی قلبی و ریوی، استقامت، قدرت، انعطاف‌پذیری، سرعت، چابکی، تعادل و تناسب است. برای انجام تمرینات کراس فیت باید ۳ تا ۵ جلسه در هفته و هر بار بین ۵-۱۵ دقیقه وقت بگذارید. مدت زمان این تمرینات کوتاه و شدت آنها بسیار بالاست. نحو‌ه‌ی اجرای تمرینات کراس فیت به‌صورت دوره‌ای است. شما یک حرکت انفجاری را انجام می‌دهید و بلافاصله یا با وقفه‌ای کوتاه، حرکت بعدی را اجرا می‌کنید. حرکات اصلی کراس فیت شامل تمرینات ترکیبی، پرسی، کشیدنی و دویدنی، پارویی و اسکوات است. صدها حرکت تمرینی برای کراس فیت وجود دارد.

 

P90X – Power Extremein 90

فقط 90 روز تا یک اندام متناسب فاصله دارید!

خیلی دشوار است آدم به باشگاه برود و بگوید من می‌خواهم در رشته «حداکثر آمادگی جسمانی در 90 روز» ثبت‌نام کنم! پس روی همان عنوان لاتین این روش جدید تناسب اندام حساب کنید. این روش باعث بهبود فاکتورهای جسمانی از جمله استقامت قلبی-عروقی، انعطاف‌پذیری، قدرت، استقامت عضلانی و ترکیب بدنی مناسب می‌شود. در این روش تنوع برنامه‌های تمرینی براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در طراحی تمرینات و به کار گرفتن همزمان تمرینات دایره‌ای، تداومی، تناوبی و هرمی در قالب جلسه‌های تمرینی مختلف است به طوری که از رسیدن به حالت یکنواختی جلوگیری می‌کند. در این برنامه عضلات بدن به طور متناوب به چالش کشیده می‌شود و در نتیجه با درگیر شدن بیشتر عضلات، بدن برای حفظ خودش مجبور به کار بیشتر است. P90x در 2 سری برنامه 90 روزه ارائه شده است. در سری اول مفهوم Muscle Confusing براساس 3 بلوک تمرینی است و ساختار هر بلوک طبق بلوک قبلی ساخته می‌شود و همچنین بلوک‌ها دارای 3 فاز: سازگارپذیری، ماهر شدن و ریزکاری هستند. در سری دوم که براساس آخرین و مدرن‌ترین تفکرات در علوم ورزش است، مفهوم Muscle Confusing براساس 3 فاز تمرکز روی حرکات زمینی، تمرکز روی قدرت و تمرکز روی عملکرد برنامه‌ریزی می‌شود. وسایل مورد نیاز این روش: یک جفت دمبل، مکانی برای انجام بارفیکس، فوم رولر، یک توپ سوییس بال و توپ مدیسن بال. مدت زمان این روش یک ساعت است و برای افراد مبتدی و مسن مناسب نیست.

 

تی 25 (T25)

ورزش محبوب بانوان!

با نگاه کردن به عنوان و اسم این روش به طور ناخودآگاه نسبت به عدد 25 کنجکاو می‌شوید. کنجکاوی شما بسیار هوشمندانه است. عدد 25 اشاره به تمرینات 25 دقیقه‌ای است. براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در علوم ورزشی و تمرینی، محققان بر این عقیده‌اند که برای دستیابی بهتر به کاهش وزن و چربی‌سوزی در بدن، استفاده از روش‌های پر فشار اینتروال با زمان کمتر از 30 دقیقه بیشترین کارایی را دارد. ابداع کننده این ورزش «شان تی» و محصول کشور ایالات متحده است. از مزایای این ورزش می‌توان به کارایی بالا برای افراد مبتدی و به ویژه خانم‌ها اشاره کرد. تنها عیب این ورزش این است که باید متکی به یک مربی آگاه به اصول تمرینی و کروگرافی باشید. تاکنون ورزش T25 در سال 2013 در 2 سری آلفا و بتا ارائه شده است.

 

اینسانیتی (Insanity)

ورزشی دیوانه وار که کار هر کس نیست!

ورزشی دیوانه‌وار (!) که تحت عنوان آمادگی جسمانی در 60 روز معرفی می‌شود و مناسب برای افراد پیش فعال و ورزشکاران حرفه‌ای است که دوران قهرمانی آنها به پایان رسیده و نیاز به روشی دارند که در دوران جدید زندگی خود انجام دهند. مزایای این روش دسترسی به تجهیزات ساده‌ای مانند دمبل‌ها و کش‌های تمرینی و بهره بردن از منافع تمرینات پرفشار است و از معایب این روش می‌توان به بالا بودن فشار تمرین اشاره کرد که باعث می‌شود افراد مبتدی بدون حضور یک مربی آگاه به اصول علم تمرین، خیلی زود از ادامه کار منصرف شوند!

 

منبع: برترینها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *